مامای همراه شما / پرگ

معرفی چند میان وعده برای دوران بارداری

میان وعدها نقش اساسی در خستگی و رفع خستگی مادر در «دوران بارداری» دارند.

مادران «باردار» در طی زمان «بارداری» باید با برنامه وعدهای غذایی خود را بیشتر کنند تا بدن بتواند پاسخ گو تمام نیازهای هم مادر و هم جنین باشد. توجه داشته باشید که «تغذیه دوران» بارداری یگی از مهم‌ترین مسایلی است که مادران در طی دوران بارداری باید بهش توجه خاصی به آنها داشته باشند.

سعی کنید میان وعدها را با دقت انتخاب کنید برخی از میان وعده شاید لازم باشند اما مشکلات زیادی را در پی دارند مثل چاقی و دیگر مشکلات دیگه..

۱ میان‌وعده‌ ضدتهوع

سالاد مرکبات: پرتقال، گریپ‌فروت و نارنگی را به قطعات مربع‌شکل برش‌ بزنید و مقداری آبلیمو و عسل روی آن بریزید. اسید میوه و بوی خوش آن جلوی تهوع شما را می‌گیرد و در ضمن میان‌وعده‌ای مملو از ویتامین‌C مصرف کرده‌اید.

۲ میان‌وعده برای زمان گرسنگی

ساندویچ مرغ: وسط ۲ ورقه نان‌ سبوس‌دار، ۵۰ گرم گوشت مرغ کبابی همراه با چند برگ کاهو و کمی روغن زیتون بریزید و نوش‌جان کنید. پروتئین گوشت مرغ گرسنگی شما را از بین می‌برد و نان هم میل به مصرف شیرینی را کم می‌کند.

موزغوطه‌ور در شکلات: موز را از طول برش بزنید و به ۴ قسمت تقسیم کنید. روی هر برش قطعه‌ای شکلات تلخ بگذارید و چند لحظه آن را درون فر قرار دهید تا شکلات آب شود. با خوردن این میان‌وعده هم ویار شما به خوردن شیرینی از بین می‌رود هم منیزیم و سایر ویتامین‌ها را دریافت کرده‌اید.

۲ میان‌وعده انرژی‌زا

ماست و غلات: یک کاسه ماست میوه‌ای را با ۳۰ گرم غلات کامل بدون شکر مخلوط کنید. این میان‌وعده برای مصرف قبل از کلاس یوگا یا شنای دوران بارداری مناسب است. در ضمن حاوی کلسیم، پروتئین، ویتامین و قندهای پیچیده است و می‌تواند تقریبا ۳ ساعت شما را سیر نگه‌دارد و باعث اضافه‌وزن هم نمی‌شود.

یک بطری کوچک آب‌معدنی و یک مشت میوه‌های خشک: آب‌معدنی حاوی منیزیم است که از خستگی، گرفتگی عضلات و یبوست پیشگیری می‌کند. میوه‌های خشک نیز حاوی فروکتوز و انواع ویتامین‌ها هستند و تا وعده بعدی شما را سیر نگه می‌دارند.

۲ میان‌وعده‌ صبحگاهی

شیرشکلات: شیر کم‌چرب و کاکائو را با هم مخلوط کنید و برحسب ذائقه تان آن را گرم یا سرد بنوشید. این میان‌وعده نه‌تنها گرسنگی شما را از بین می‌برد بلکه روی خلق‌وخویتان هم تاثیر مثبت دارد.

نان تست شده: از شب قبل برش‌های نان تست را در یک لیوان شیر و شربت افرا بخیسانید بعد روی آن کمی دارچین بپاشید و در ظرف نچسب حرارت دهید تا هر طرف آن کمی برشته شود.

۲ میان‌وعده کم‌کالری

سیب: اگر در مترو، هنگام خرید در سوپرمارکت یا موقع پیاده‌روی در پارک گرسنه شدید، می‌توانید یک سیب گاز بزنید. سیب هم گرسنگی شما را برطرف می‌کند و هم میوه کم‌کالری‌ است.

سبزی‌های ترد: به سلیقه خود سبزی‌هایی مثل هویج، کلم و خیار را قطعه‌قطعه و با مقداری سس کم‌چرب یا مقداری پنیر سفید یا نمک برحسب ذائقه تان مصرف کنید.

بدترین میان‌وعده‌ها

برای آنکه در طول بارداری تناسب‌اندامتان حفظ شود و اضافه‌وزن معقولی داشته باشید، باید از خوردن برخی موادغذایی صرف‌نظر کنید:

شیرینی، شکلات و بیسکویت: قندهای ساده‌ای که سریع جذب می‌شوند و در شکلات، بیسکویت و شیرینی‌ها موجود هستند، شاید در کوتاه‌مدت شما را سیر کنند اما بعد از ۲ ساعت چون قندخونتان به شدت افت می‌کند، حالت تهوع پیدا می‌کنید و میلتان به مصرف شیرینی بیشتر می‌شود.

چیپس و نان صنعتی: چربی‌‌های اشباع که در شیرینی‌ها، چیپس و نان‌های صنعتی موجود است، در کوتاه‌مدت استرس شما را از بین می‌برد و حالت تهوعتان را برطرف می‌کند اما خیلی سریع دوباره گرسنه می‌شوید و میل به خوردنتان بیشتر می‌شود در ضمن این نوع چربی‌ها هضم غذا را هم دچار مشکل می‌کنند.

نوشیدنی‌های گازدار: این نوع نوشیدنی‌ها گاهی حالت تهوع را از بین می‌برند اما در اصل باعث افزایش اسید و نفخ معده می‌شوند و میل به خوردن موادغذایی شیرین را افزایش می‌دهند.

برچسب ها: , ,

Back to top