مامای همراه شما / پرگ

مهم ترین علل سیاتیک بارداری

مهم ترین علل سیاتیک بارداری

در مقاله ی قبلی درباره ی سیاتیک «بارداری» توضیحاتی دادیم ولی در این مقاله می خواهیم علل سیاتیک «بارداری» را شرح دهیم. شناخت این علل می تواند کمک مناسبی به مادر باردار در جلوگیری از سیاتیک «بارداری» شود.

تنش عضلانی و مفاصل ناپایدار نیز می توانند باعث بروز علائم سیاتیک شوند. همچنین درد استخوان لگن، مشکلات مفاصل ساکروایلیاک (مفصل ساکروایلیاک محل اتصال ستون مهره به لگن خاصره است و التهاب این مفصل که به آن ساکروایلئیت Sacroiliitis میگویند میتواند موجب بروز کمردرد، درد پشت لگن و درد کشاله ران در جلوی لگن شود.) و شرایط که به آن سندروم پیریفورمیس(سندروم پیریفورمیس piriformis syndrome بیماری است که در آن به علت سفت شدن یا اسپاسم عضله پیریفورمیس عصب سیاتیک آزرده می شود و این آزردگی موجب احساس درد در باسن و انتشار این درد به کمر و پشت ران میگردد.) می گویند نیز یکی از مشکلات عضلانی در باسن است و از دلایل شایع دیگر درد سیاتیک به شمار می روند. این مسئله نیز بخاطر افزایش هورمون های بارداری مثل ریلاکسین که باعث شل شدن یا کشیده شدن رباط ها مخصوصا در ناحیه لگن می شود اتفاق می افتد.

سیاتیک بخاطر فتق دیسک در دوران بارداری یک امر شایع نیست، اما علائم مثل سیاتیک با درد کمر نسبتا خفیف در بارداری شایع است. در حقیفت بین ۵۰ تا ۸۰ درصد زنان باردار در دوران بارداری دچار کمر درد می شوند.

وزن کودکتان نیز به مشکلات مفاصل ساکروایلیاک و سندروم پیریفورمیس اضافه می شود چرا که فشار بیشتری به لگن و مفصل ران وارد می شود. گاهی اوقات حالت قرار گیری کودکتان نیز می تواند به عصب سیاتیک تان فشار وارد کند.

مشکلات ستون فقرات مثل فتق دیسک (واژه فتق دیسک کمر (herniated disk) برای اشاره به مشکلی استفاده می شود که در آن بالشتک لاستیکی (دیسک) که بین استخوان های ستون فقرات قرار دارد، دچار مشکل می شود.) به طور معمول باعث درد سیاتیک می شود. همچنین تغییرات استخوانی مثل تنگی مجرای نخاعی، ورم مفاصل و استخوانها یا بیماری دژنراتیو دیسک (بیماری دژنراتیو دیسک یکی از اصلی ترین و در عین حال ناشناخته ترین عوامل کمر درد به حساب می آید.)، یا شرایط دیگری که ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می دهد اسپوندیلولیستزیس است (اسپوندیلولیستزیس Spondylolysthesis به معنای سُر خوردن یک مهره به سمت جلو روی مهره پایینی است). این شرایط به عصب سیاتیک فشار وارد کرده و باعث بروز این علائم می شود.

برچسب ها: , ,

Back to top