مامای همراه شما / پرگ

نشانه ها و خطرهای مسمومیت بارداری

نشانه ها و خطرهای مسمومیت بارداری

برای خیلی از «مادران باردار» در طول«دوران بارداری» خود، مشکلاتی از قبیل مسمومیت پیش می آید که نگرانی های زیادی را برای آن ها پدید می آورد و در این مقاله قصد داریم بیشتر به این موضوع بپردازیم و جواب برخی از پرسش های رایج در این زمینه را بدهیم.

یک متخصص زنان و زایمان گفت: مسمومیت بارداری در مرحله خفیف قابل درمان است اما اگر به مرحله شدید برسد تنها راه حل ختم حاملگی است.

دکتر عبدالمجید باور درباره مسمومیت بارداری و علایم آن اظهار کرد: مسمومیت بارداری در زنان باردار با علایمی مانند فشار خون، ورم اندام‌ها به خصوص پا، وجود پروتئین در ادرار و در مراحل پیشرفته‌تر با تهوع و سرگیجه ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: معمولا مسمومیت حاملگی در ابتدا خفیف بوده و در صورت عدم درمان به نوع شدید تبدیل می‌شود که اگر فرم شدید آن مورد درمان قرار نگیرد می‌تواند موجب به کما رفتن مادر شود.

این متخصص زنان و زایمان، فشارخون ۱۴ روی ۹ را از علایم مسمومیت بارداری خفیف اعلام کرد و گفت: اگر فشار خون زن باردار حدود ۱۴ روی ۹ باشد و یا نسبت به حالت همیشگی شخصی فشار خون وی، ۳ عدد بالاتر رود برای مثال همیشه فشار روی ۱۱ بوده اما به یک‌باره در دوران بارداری فشار روی ۱۴ رفته باشد، در صورتی که این علامت با ورم و وجود پروتئین در ادرار همراه باشد، شروع مسمومیت بارداری خفیف را نشان می‌دهد.

باور درباره تاثیر مسمومیت بارداری بر جنین گفت: نوع خفیف مسمومیت بارداری برای جنین خطرناک نیست اما نوع شدید آن با تاثیر بر روی عروق جفت می‌تواند جنین را دچار مشکل کرده و یا رشد آن را با اختلال رو به رو کند.

وی مسمومیت شدید را حالتی دانست که فشار انقباضی بالای ۱۵ و یا فشار خون انبساطی پایین ۱۱ باشد و ادامه داد: اگر مسمومیت بارداری با تشنج همراه شود به آن “اکلامپسی” می‌گویند که خطرناک‌ترین مرحله مسمومیت بارداری است چرا که در نتیجه آن، تست‌های کبدی مختل شده، پلاکت پایین آمده و زندگی مادر را در خطر قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: مسمومیت بارداری مشکل شایعی نبوده و زمینه ایجاد آن به عواملی مانند سن مادر (سن خیلی پایین یا خیلی بالا)، چاقی مادر و یا ایجاد اضافه وزن زیاد در ایام بارداری و زمینه فشار خون در مادر بستگی دارد.

این متخصص زنان به مادران باردار توصیه کرد: مسمومیت بارداری در مرحله خفیف با رژیم‌های غذایی و آزمایش‌های پیوسته قابل درمان است و تنها باید نمک را در رژیم بارداری محدود کرده و کربوهیدرات و سایر مواد چاق‌ کننده را کم کنند.

برچسب ها: , ,

Back to top