مامای همراه شما / پرگ

نقش کلسیم در دوران بارداری

در دوران بارداری، هم کودک درون بدن شما برای رشدش به کلسیم نیاز دارد. کلسیم همچنین می‌تواند ریسک پرفشاری خون و پره اکلامپسی را در شما کاهش دهد و اگر در طول بارداری، کلسیم کافی در رژیم غذایی‌تان وجود نداشته باشد، کودکتان آن را از استخوان‌های خود مادر تأمین می‌کند که ممکن است روی سلامت خود شما در آینده تأثیر بگذارد. در این مطلب می‌توانید به نقش کلسیم در دوران بارداری، میزان مناسب مصرف کلسیم و منابع غذایی حاوی کلسیم آشنا شوید.

جنین در حال رشد، برای شکل‌گیری و رشد استخوان‌ها، قلب، اعصاب ، مفاصل سالم، ضربان قلب منظم و توانایی انعقاد خون به کلسیم نیاز دارد.

اگر در طی دورهی بارداری  کلسیم به میزان کافی دریافت نشود، کودک کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌های مادر کسب می‌کند که این امر ممکن است سلامتی مادر را به خطر بیاندازد.

طبق نظر متخصصان تغذیه هر خانم باردار باید ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم به‌طور روزانه دریافت کند. اما تحقیقات جدید نشان می‌‌دهد به‌طور کلی ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم نیاز روزانه‌ی مادر را در طی دوران بارداری تامین می‌کند؛ زیرا کودک شما نمی‌تواند بیش از این مقدار جذب کند. بنابراین مادر باید ۴ وعده لبنیات یا غذاهای حاوی کلسیم در طی روز دریافت کند.البته خانم های بارداری که سن آنها زیر ۱۸ سال است، باید روزانه ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند.

باید توجه داشت که حتی بعد از تولد کودک یا پایان دوره‌ی شیردهی  نیز مادر به کلسیم نیاز دارد. بدن انسان به مواد معدنی نیازمند است تا به پوکی استخوان  مبتلا نشود.

مقدار کلسیم موجود در برخی منابع آن :


مقدار کلسیم

ماده غذایی
۴۱۴ میلی‌گرمیک لیوان ماست کم چرب
۳۵۲ میلی‌گرمیک لیوان شیر بدون چربی
۳۰۰ میلی‌گرم۹۰ گرم ماهی ساردین
۲۱۱ میلی‌گرم۹۰ گرم ماهی کنسرو شده‌ی سالمون
۲۰۲ میلی‌گرم۳۰ گرم پنیر چدار
۱۶۶ میلی‌گرم۱۲۰ گرم سویا


چه مواد غذایی ، بهترین منابع کلسیم هستند؟

از بهترین منابع کلسیم: لبنیات مثل شیر ماست پنیر کشک قره قوروت و نیز غذاهای دریایی  به ویژه ماهی تن ، کیلکا و ساردین است. سایر منابع کلسیم شامل : سبزیجات برگ سبز مثل کلم پیچ ، اسفناج ، کرفس ، جعفری و نیز شلغم  ، هویج  ، زیتون ، پرتقال  ، انگور ، توت فرنگی  ، خرمالو ، کشمش ،  بادام ، پسته ، بادام زمینی  ، گردو  و حبوبات  است.

مادر گرامی، در دوران بارداری به مقدار کافی از شیر و لبنیات ، انواع ماهی ، سبزیجات سبز رنگ ، آجیل و خشکبار استفاده کنید تا کلسیم مورد نیاز جنین خود را فراهم کنید. همچنین در صورت تشخیص پزشک می توانید از مکمل کلسیم نیز استفاده کنید.


Back to top