مامای همراه شما / پرگ

یک نکته در خصوص تغذیه در دوران بارداری

 یک نکته در خصوص تغذیه در «دوران بارداری» :

یک نکته ای که همه خانم های «باردار» باید بدان توجه خاص داشته باشند آن است که دیگر در طی «دوران بارداری» نباید با آلارم احساس گرسنگی به سمت مصرف غذا بروند بلکه باید حتما و حتما برای صرف غذا برنامه ای تدوین نمایند که در آن ساعت های مشخصی را به غذا خوردن اختصاص دهند حتی اگر مادر «باردار» هیچ احساس گرسنگی هم نداشته باشد . به طور معمول متخصصان می گویند که هر ۴ ساعت صرف یک وعده غذا مناسب می باشد. در طی «دوران بارداری» ممکن است مادر با حالت هایی مجواجه شود که صرف غذا برایش چندان مطلوب نباشد مانند : داشتن حالت تهوع و یا بی اشتها بودن مادر «باردار» یا داشتن سوهاضمه مادر و یا…. در همه موارد بیان شده باز هم بانوان «باردار» باید این نکته را فراموش نکنند که ممکن است جنین گرسنه شده باشد هرچند که مادر این حس گرسنگی را نداشته باشد .

به خانم های «باردار» توصیه می شود که به جای آن که طبق روال معمول ۳ وعده غذایی را در طی شبانه روز صرف غذا خوردن نمایند از ۵ الی ۶ وعده غذایی استفاده کنند .

میل نمودن ۵ الی ۶ وعده غذای مختصربرای یک خانم در طی «دوران بارداری» خیلی خیلی بهتر از میل نمودن ۳ وعده غذا در طی شبانه روز آن هم به طور مفصل می باشد .

یک جنین در شکم مادر برای آن که بتواند و قادر باشد به خوبی رشد کند و جهش مناسبی را تجربه کند به صرف غذا نیاز دارد آن هم نه به صورت بی برنامه و مفصل بلکه به صورت متناوب و منظم! پس این نکته را فراموش نکنید که برای رشد جنینتان باید حتما به برنامه غذاییتان نظم خوبی بدهید تا هم سلامت خودتان تضمین شود و هم سلامت و رشد جنین دلبندتان.

نباید‌های تغذیه در بارداری

در طول بارداری از مصرف زیاد غذاهای حاوی ویتامین A (مانند دل و جگر) پرهیز کنید، زیرا افراط در مصرف این ویتامین با خطر آسیب‌های جنینی همراه است. از مصرف الکل جداً بپرهیزید. مطالعات متعددی نشان داده است که مصرف الکل در دوران بارداری منجر به بروز ناهنجاری‌های جسمی، ناتوانی‌های ذهنی و مشکلات روانی در کودک می‌شود.

خوردن محصولات کافئین‌دار را هم محدود کنید. تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از ۴ فنجان چای در طول روز ممکن است در برخی موارد منجر به سقط جنین یا تولد نوزادی با وزن کم و حتی مرده‌زایی شود. کافئین اصولاً در چای، نوشابه‌ها و شکلات یافت می‌شود. می‌توانید جوشانده‌های بدون کافئین را جایگزین کنید‌. به جای این نوشیدنی‌ها بهتر است شیر، آب‌میوه‌های طبیعی و حتی خود آب به همراه چند قطره آبلیمو را به‌ عنوان نوشیدنی انتخاب کنید. در ضمن یادتان باشد که از مصرف شیر و پنیرهای غیر پاستوریزه نیز پرهیز کنید، چراکه احتمال بروز بیماری‌های واگیردار متعاقب مصرف آن‌ها وجود دارد.

● چگونه از یبوست در بارداری جلوگیری کنیم؟

یبوست یکی از مشکلات شایع دوران بارداری است که متعاقب تغییرات هورمونی (مخصوصاً افزایش پروژسترون) اتفاق می‌افتد. ضمن این‌که متناسب با رشد جنین، رحم روی روده‌ها فشار می‌آورد و مسیر عبور غذا را تنگ می‌کند. مصرف قرص‌های آهن نیز مزید بر علت می‌شود و یبوست را در زنان باردار تشدید می‌کند. پزشکان و متخصصان تغذیه، توصیه‌های آسانی برای مقابله با این وضعیت دارند:

تا می‌توانید، فیبر بخورید: میوه‌ها و سبزی‌های تازه، حبوبات و آلو.

زیاد آب بخورید. مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب در روز توصیه می‌شود. نوشیدن آب‌ آلو نیز بسیار کمک‌کننده است.

از ورزش‌های سبک غافل نشوید. با ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه می‌توانید حرکات روده را افزایش و یبوست را کاهش دهید.

اگر بعد از به کار بستن این توصیه‌ها مشکلتان رفع نشد، می‌توانید با تجویز پزشکتان از دارو استفاده کنید. هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید، زیرا مصرف داروها در دوران بارداری، بسیار حساس و خطرناک است.

● چگونه از تهوع در بارداری جلوگیری کنیم؟

تهوع یکی از مشکلاتی است که ممکن است خانم‌های باردار را شدیداً یا به طور خفیف آزار دهد. اما این‌جا هم می‌شود به کمک تغذیه مناسب با این مشکل مبارزه کرد:

ـ غذاهای کم‌چرب بخورید و از خوردن غذاهای سرخ‌کرده پرهیز کنید.

ـ کنار رختخواب مقداری نان خشک بگذارید و قبل از بلند شدن از رختخواب مقداری از آن را مصرف کنید.

ـ گرسنه نمانید. خیلی از خانم‌ها اگر معده‌شان را با خوراکی‌های سبک پر کنند، می‌توانند تا حدی از بروز حالت تهوع جلوگیری کنند.

ـ تهوع موجب کاهش حجم مایعات بدن می‌شود. توصیه می‌شود برای جبران آن به اندازه کافی مایعات بنوشید.

● رژیم گرفتن، قدغن!

رژیم گرفتن خانم‌ها در دوران بارداری برای سلامت جنینی‌ که در حال رشد است، خطر دارد. بسیاری از رژیم‌های لاغری باعث فقیر شدن بدن از نظر آهن، اسید فولیک و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز می‌شود. یادتان باشد که اضافه‌وزن یکی از بارزترین نشانه‌های سلامت در دوران بارداری است. خانم‌هایی که در دوران بارداری تغذیه خوب و مناسبی دارند و به مقدار لازم وزن می‌گیرند، نوزادهای سالمی به دنیا می‌آورند. بنابراین نگران چاق شدنتان نباشید.

● به تدریج وزن اضافه کنید

به طور معمول ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم اضافه‌وزن در طول دوران بارداری طبیعی است. این وزن باید در طول ۹ ماه بارداری طی ۳ دوره اضافه شود:

▪ از شروع بارداری تا هفته دوازدهم، بین ۱ تا ۲ کیلوگرم اضافه‌وزن، طبیعی است.

▪ از هفته ۱۲ تا ۲۸ بارداری، به طور متوسط باید هر هفته بین ۳۰ تا ۴۰۰ گرم به وزن خانم باردار اضافه شود.

▪ از هفته ۲۸ تا ۴۰ بارداری، به طور متوسط هــر ماه بین ۱ تــا ۳ کیلوگرم اضافه‌وزن طبیعی است.

● تناسب اندام بعد از بارداری

مسأله‌ای که برای بسیاری از خانم‌ها مهم است این است که چگونه به تناسب اندام قبل از بارداری خود برسند؟

واقعیت این است که قسمت اعظم کاهش وزن مادر باید در زمان زایمان (حدود ۵/۵ کیلوگرم) و در دو هفته اول بعد از زایمان (حدود ۴ کیلوگرم) اتفاق بیفتد. مابقی اضافه‌وزن نیز که حدود ۵/۲ کیلوگرم است، باید از هفته دوم تا ۶ ماه بعد از زایمان کاهش یابد. البته مادرانی که قبلاً زایمان داشته‌اند، مقداری از افزایش وزن زمان بارداری خود را حفظ خواهند کرد

برچسب ها: ,

Back to top