مامای همراه شما / پرگ

هفته سی و هشتم بارداری

در هفته سی و هشتم بارداری کودک شما حسابی چاق شده است! او بین ۲۷۲۰ تا ۳۴۰۰ گرم وزن دارد (پسرها معمولا کمی سنگین تر از دخترها هستند)…

 جنین برای تولد آماده است اما امکان دارد که هنوز مدتی را در رحم بماند.طول جنین ۵۱ سانتی متر و وزن آن ۳۶۰۰ گرم است.

جنین:
در این هفته جنین سی و هشت هفته است.بیشتر نوزادن ۳۸ هفته و ۲ روز بعد از تخمک گزاری به دنیا می آیند. جنین به طور کامل برای تولد آماده است اما امکان دارد که هنوز چند روزی یا حتی هفته ای را در شکم بماند. بند ناف می تواند بیشتر از یک متر طول داشته باشد که البته نادر است. جگر بزرگ جنین موجب می شود که شکم جنین گرد باشد. پوست چروک و روشن است. در جمجمه شکافهایی است که در آنها هنوز استخوانها به هم نچسبیدند. در هنگام تولد این شکافها می توانند به داخل هم بروند و اندازه ی سر نوزاد کمی کوچکتر می شود، اما این کار مشکلی را پیش نمی آورد. این شکاف روی جمجمه در اولین سال زندگی به طور کامل بسته می شود. مجرای اشکی جنین هنوز به طور کامل رشد پیدا نکرده است، به همین دلیل در هفته های اول زندگی نوزاد، گریه های او بدون اشک است. قفسه ی سینه حالا شکل مشخصتری دارد و ریه ها به تولید سورفاکتان ادامه می دهند. تولید سورفاکتان به بیرون دادن هوا از ریه ها کمک می کند، بدون آنکه کیسه های ریه چروک شوند.

مادر:
انتظار رو به پایان است و به روز موعود نزدیک هستی. برای بعضی از مادران این روزهای آخر بسیار سخت است. اگر جنین بعد از هفته ی ۳۹ به دنیا بیاید به او نوزاد بعد از وقت متولد شده می گویند. خوشحال باش که به زودی فرزندت را می بینی. آیا فرزندت دختر است یا که پسر؟ شکل که است؟ آیا فرزندت از زندگی در این دنیا خوشش می آید؟ آیا من مادر خوبی هستم؟ زایمان چگونه خواهد گذشت؟ شبی بدون خواب با نوزادی گریان چگونه خواهد بود؟ هیجان می تواند مادر را خسته کند. به یاد داشته باش که اصل موضوع تو هستی. هنوز هیچ کس نمی داند که ماشه زایمان چگونه چکانده می شود، این هنوز از رازهای ناشناخته است.

کودک شما چگونه تغییر می کند؟
کودک شما حسابی چاق شده است! او بین ۲۷۲۰ تا ۳۴۰۰ گرم وزن دارد (پسرها معمولا کمی سنگین تر از دخترها هستند) و طول بدن او نیز بین ۴۸٫۲ تا ۵۰٫۸ سانتی متر است. او می تواند خیلی محکم چنگ بیندازد که این را هم به زودی می توانید با انگشت خود امتحان کنید! اندامهای او کاملا رشد کرده و در مکان نهایی خود قرار دارند. ولی ریه ها و مغز او هرچند به اندازه ای رشد کرده اند که بتوانند فعالیت کنند اما تا زمان تولد و مدتی پس از آن نیز به رشد خود ادامه می دهند.

فکر می کنید چشمهای کودک شما چه رنگی هستند؟ ممکن است نتوانید به درستی پاسخ دهید. اگر چشمان او قهوه ای باشند احتمالا به همین رنگ باقی خواهند ماند. اگر رنگ چشمانش خاکستری تیره یا آبی پررنگ باشد ممکن است به همین رنگ باقی بمانند و ممکن است تا ۹ ماهه شدن نوزاد سبز فندقی یا قهوه ای شوند. این امر بدان خاطر است که امکان دارد عنبیه کودک (بخش رنگی چشم او) در ماههای اول پس از تولد رنگدانه بیشتری ذخیره کند. به همین دلیل امکان ندارد که رنگ چشمهای او روشن تر یا آبی تر شوند. عنبیه های سبز فندقی و قهوه ای بیشتر از عنبیه های آبی یا خاکستری رنگدانه دارند.

شما چگونه تغییر می کنید؟
 ممکن است خواب در طول شب برای شما خیلی سخت تر شده باشد و یک خواب راحت نداشته باشید. سعی کنید در طول روز بخوابید زیرا این کار ممکن است تنها چاره شما برای مدت باقی مانده باشد. به حرکات کودک خود نیز دقیقا توجه کنید. با اینکه فضای اطراف او خیلی تنگ شده است اما باید هنوز هم فعال باشد.
تورم پاها در این هفته های نهایی طبیعی است؛ اما در صورت مشاهده تورم در دستها یا صورت، افزایش وزن ناگهانی، سردردهای مداوم یا شدید، تاری دید، دیدن لکه ها یا جرقه های نورانی و یا درد در ناحیه بالای شکم فورا با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید؛ زیرا این حالتها ممکن است نشانه یک وضعیت حاد به نام پره اکلامپسی باشند.
همسر خود را تشویق کنید تا آرامش داشته باشد و کارهایی را که دوست دارد، انجام دهد؛ زیرا بعد از تولد نوزاد وقتی برای تفریح نخواهد داشت.

Back to top