مامای همراه شما / پرگ

پاره شدن کیسه آب در بارداری

عوامل مختلفی در پاره شدن «کیسه آب» دخیل هستند و این عوامل می توانند بسیار ساده و جزئی یا پیچیده باشند. «مادران باردار» باید با شناخت این عوامل سعی در کنترل وضعیت خود داشته باشند. در این مقاله به طور مفصل تری به این موضوع پرداخته ایم.

چگونه متوجه شویم کیسه آب پاره شده است؟

درست است که ترشحات واژینال در اواخر بارداری طبیعی و معمول است ولی به راحتی میتوان این مایع را تشخیص داد. مایع آمنیوتیک گرم و کاملاً شفاف است و معمولاً به صورت ناگهانی جاری میشود. برای اینکه از تشخیص خود اطمینان حاصل کنید با پزشک یا بیمارستانی که قرار است آنجا زایمان کنید تماس گرفته و اتفاقی که افتاده را با تمام جزئیات به مامای بیمارستان شرح دهید. او توصیههای لازم را به شما خواهد کرد.

پارگی کیسه آب همیشه نشانه نزدیک بودن زایمان نیست. این موضوع در مادران مختلف متفاوت است. در اکثر موارد درست چندین ساعت پس از پارگی کیسه آب انقباضات رحمی شروع شده و دهانه رحم باز میشود. ولی در بعضی افراد ممکن است، زایمان یک یا دو روز بعد از پارگی کیسه آب یا حتی دیرتر از آن شروع شود.

در صورت پارگی کیسه آب باید سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید. از طرفی اگر با پزشک یا مامای خود تماس گرفته و پارگی کیسه آب تایید شد، حتماً پزشک نیز همین توصیه را به شما خواهد کرد. بعد از پارگی کیسه آب در صورت داشتن یا نداشتن انقباضات رحمی در هر حال تصمیم نهایی برای زایمان به عهده کادر پزشکی بیمارستان است. ممکن است پزشک متخصص زنان برای پیشگیری از خطر ابتلای جنین به عفونت تصمیم بگیرد نهایتاً تا ۱۲ ساعت بعد به بارداری خاتمه دهد یا اینکه مدت بیشتری ( نهایتا ۴۸ ساعت) برای شروع زایمان منتظر بماند.

سوراخ شدن کیسه آب

منظور آن است که کیسه آب به طور کامل پاره نشده بلکه ممکن است کمی سوراخ شده باشد. در این صورت خروج آب به جای اینکه مانند یک جریان ناگهانی باشد به صورت قطره قطره خارج میشود. تشخیص سوراخ شدن کیسه آب بسیار مشکل است چون ممکن است با نشت ادرار اشتباه گرفته شود. بنابراین باید هر چه سریعتر به بیمارستان مراجعه کرد.

برچسب ها: , ,

Back to top