مامای همراه شما / پرگ

پرهیز از مصرف جوانه خام

پرهیز از مصرف جوانه خام

اگر از آن دسته از «خانم های بارداری» هستید که تا الان جوانه خام مصرف می کردید باید به شما بگوییم که از این به بعد آن را کنار بگذارید! در این مقاله به طور علمی دلایل این امر را برایتان شرح داده ایم و دانستن آن می تواند مفید باشد.

خانم‌های باردار می‌بایست از خوردن جوانه‌های خام گیاهی از هر نوعی که باشد؛ یونجه، شبدر و یا گندم، اجتناب کنند.

خوردن جوانه‌های خام در دوران بارداری می‌تواند خطرآفرین باشد؛ چراکه باکتری‌ها قبل از رشد جوانه قادرند به ریشه آن وارد شوند و حتی در بهترین حالت شست و شو هم غیرممکن است از بین بروند.

از این‌رو زنان باردار می‌بایست از خوردن آن‌ها اجتناب کنند و در رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها لا‌به‌لای ساندویچ را ببینید تا جوانه‌های خام در آن نباشد. در منزل هم این جوانه‌ها را خوب بپزید تا هر نوع باکتری موجود در آن کاملا از بین برود.

خانم‌های باردار ممکن است دل‌شان بخواهد که خیلی از مواد غذایی را در دوران بارداری امتحان کنند، اما باید بدانند که استفاده از همه غذاها برای آن‌ها مناسب نیست. مطالعات محققان نشان می‌دهد که خانم‌های باردار باید از خوردن هر نوع جوانه خام از جمله یونجه، شبدر و تربچه پرهیز کنند چون این مواد می‌توانند حاوی باکتری‌هایی مثل ای کولی (E.Coli) و لیستریا باشند.

این باکتری‌ها می‌توانند باعث مسمومیت غذایی و بروز عوارض مختلف در دوران بارداری شوند. البته این نکته را هم باید اضافه کرد که خوردن جوانه‌های پخته مشکلی ایجاد نمی‌کند.

متخصصان به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند که از سالادهای بسته‌بندی‌شده به همان دلیل قبلی دوری کنند. در واقع، این مواد غذایی به‌ظاهر سالم هم می‌توانند حاوی سطح بالایی از لیستریا باشند. با این‌که موارد بروز مشکلات با مصرف این محصولات نادر است، اما محققان معتقدند که این مشکلات رو به افزایش هستند.

برخی متخصصان بر این باورند که دانه‌ها و لوبیاهای جوانه‌زده بیشتر شسته می‌شوند ولی پخته نمی‌شوند. به همین دلیل باکتری‌هایی مثل لیستریا با آب از بین نمی‌روند و روی دانه‌های جوانه‌زده باقی می‌مانند. چند سال پیش بود که جوانه‌های آلوده باعث بروز مشکلات متعددی در آلمان شدند. بنابراین بهتر است که موقع مصرف این مواد غذایی خاصی، مراقب باشید.

برچسب ها: , ,

Back to top