مامای همراه شما / پرگ

گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا یکی از موارد شایع در «دوران بارداری» است. این گرفتگی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما راه هایی برای کاهش درد آن نیز وجود دارد. در ادامه توضیحات بیشتر را از یک متخصص زنان می خوانید.

یک جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه گرفتگی عضلات عارضه‌ای شایع در دوران بارداری است، گفت: این عارضه می‌تواند نشانه‌ای از یک خطر جدی باشد.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه احساس گرفتگی در دوران بارداری شبیه گرفتگی در دوران قاعدگی است، گفت: گرفتگی عضلات در بارداری می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.

وی با بیان اینکه برخی زنان هفت روز پس از تخمک‌گذاری این حس را تجربه می‌کنند، گفت: هنگامی که تخمک بارور شده در دیواره رحم جای می‌گیرد، گرفتگی و اسپاسم‌ها به تدریج آغاز می‌شود. از آنجا که رحم باید به تدریج بزرگ شود تا بتواند ۹ ماه جنین را در خود نگه دارد، این مرحله نیز می‌تواند موجب اسپاسم و دل درد شود.

هاشمیان نایینی گرفتگی‌ها و اسپاسم‌های عضلانی رحم در دوران بارداری را طبیعی دانست و گفت: در این حالت هیچ خطری جنین را تهدید نمی‌کند. درد رحم، درد کمر و درد مهبل (واژن) نیز از انواع این گرفتگی‌هاست.

وی گفت: زنانی که نوزادان آنها دو و یا چندقلو هستند، این دردها را بیشتر احساس می‌کنند و گاه این دردها در کشاله ران و لگن نیز زمانی شدت می‌یابد که زن باردار از حالت نشسته و یا خوابیده تغییر موقعیت داده و می‌ایستد و گاه با راه رفتن متوقف می‌شود.

این جراح و متخصص زنان یادآور شد: یکی از روش‌های مناسب در مبارزه با این نوع اسپاسم‌ها، تقویت ماهیچه‌های جدار شکم با ورزش است. در اکثر مواقع ضعف عضلات این دردها را تشدید می‌کند.

کاهش دردهای دوران بارداری

هاشمیان نایینی با بیان اینکه کمپرس گرم برای درمان درد لیگامان‌ها و یا کمر درد بسیار مناسب است، گفت: استفاده از بالشتک‌های الکتریکی و یا حرارتی نیز در کاهش دردها سودمند است ولی نباید در استفاده از گرما افراط شود و بالشتک بیش از حد گرم نباشد. حمام آب گرم نیز موجب شل شدن عضلات و رباط‌ها و در نتیجه تسکین گرفتگی‌ها می‌شود.

بارداری خارج از رحم از علل گرفتگی عضلات است

وی با بیان اینکه حاملگی خارج از رحم نوعی بارداری غیرطبیعی است، گفت: در این مشکل، بارداری در محیطی خارج از رحم شکل می‌گیرد و یکی از علائم آن گرفتگی عضلات در پشت و پائین لگن است. علائم دیگر شامل درد شکم، لکه‌بینی و خونریزی است.

هاشمیان نایینی افزود: علل گرفتگی در مراحل بعدی بارداری، ممکن است دلیل ابتلا به گرفتگی درد سه ماهه دوم و سوم بارداری باشد زیرا رحم از داخل به اندازه نوزاد رشد می‌کند و لیگامان‌ها از رحم کشیده شده و بزرگ شونده محافظت می‌کنند. گاه حتی به لمس نیز حساس بوده و دچار درد می‌شود.

این جراح و متخصص زنان خاطرنشان کرد: زایمان قبل از موعد با درد شدید کمر و گرفتگی عضلانی همراه است. انقباضات براکستون هیکس (انقباضاتی هستند که به صورت متناوب یا نامنظم در طی بارداری، به خصوص در سه ماهه دوم و سوم تجربه می‌شوند) باشد، دل درد و کمردرد از نشانه‌ اولیه زایمان هستند. انقباضات به صورت خفیف و هر ۳۰ ثانیه یکبار تکرار شده و به تدریج شدید می‌شود.

استرس موجب تشدید دردهای بارداری می شود

هاشمیان نایینی با تاکید بر اینکه هرگونه استرس و یا رژیم غذایی ناسالم در دوران بارداری می‌تواند درد را افزایش دهد، یادآور شد: استراحت و خواب و آرامش از جمله ضروریات استقبال از تولد نوزاد سالم است.

وی گفت: بعضی از داروها به رفع درد و گرفتگی در دوران بارداری کمک می‌کند ولی قبل از مصرف هر نوع دارو باید با پزشک معالج مشورت کرد و هیچ نوع دارو یا آرام‌بخشی‌ نباید در دوران بارداری خودسرانه مصرف شود.

برچسب ها: ,

Back to top