مامای همراه شما / پرگ

فیبر در بارداری

فیبر در بارداری

قبلا درباره ی مصرف فیبر در «بارداری» مقاله ای ارائه دادیم و توضیحاتی نیز بیان کردیم. در ادامه ی آن مقاله بازهم درباره ی فیبر اطلاعات مفید دیگری ارائه کرده ایم که می تواند برای «مادران باردار» مفید باشد. انواع فیبر ها را در ادامه معرفی کرده ایم.

علاوه بر درشت مغذی ها و ریزمغذی ها، مصرف فیبرهای غذایی که آب را در خود نگهداشته و حجم مدفوع را زیاد می کنند ضروری است . فیبرها علاوه بر سرعت دادن به حرکت مواد در روده ها، مواد سمی درون روده ها را نیز جذب و به همراه خود دفع می کنند .و همچنین سطح گلوکز خون را ثابت نگه می دارند. از آنجا که شدت و سرعت فعالیت دستگاه گوارش زن در بارداری کاهش می یابد، مصرف مواد فیبری ، بسیار ضروری خواهد بود  .مقدار فیبر مصرفی مورد نیاز بدن مادر باردار ۲۸ گرم در روز پیشنهاد شده است.

انواع فیبرها :

فیبرهای نا محلول: از جمله سلولز توانایی حمل آب مواد هضم نشده را افزایش می دهند و در نتیجه منجر به افزایش حجم مدفوع و کاهش زمان ترانزیت( افزایش دفعات دفع مدفوع ) می گردند وکمک به کنترل PH  روده می کند. فیبرهای نامحلول شامل سلولز، همی سلولز و لیگنین، غلات و سبزی ها از جمله خیار، گوجه،کاهو،کلم،کرفس،کلم بروکلی،قارچ، هویج، کدو و بادمجان، نان و برنج  سبوس دار و….می باشد.

فیبرهای محلول: این فیبرها براحتی در آب حل می شوند و تشکیل ژل داده و منجر به کندی ترانزیت و کندی یا کاهش جذب مواد غذایی می گردد. همچنین این فیبرها به کلسترول و مواد معدنی متصل شده و جذب آنها را کاهش می دهند. این فیبرها شامل صمغ ها و پکتین ها، حبوبات و میوه ها از جمله عدس، لوبیا، نخود،سیب، توت فرنگی و…. می باشند که خواص پائین آورندگی بیشتری در مورد کلسترول دارند.

اگر شما قادر به مصرف فیبر در رژیم غذایی روزانه خود نیستید جهت مصرف مکمل های فیبری حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برچسب ها: , ,

Back to top