مامای همراه شما / پرگ

مضررات مصرف الکل در دوران بارداری

مصرف الکل باعث تغییر وضیعت جسمی و روحی می‌شود و گاهی شما کنترلی بر رفتار خودتون ندارین. پس نوشیدن الکل از طریق معده  و روده کوچک جذب بدن می‌شود و در حدود ۲۵-۳۰ جذب آن به حد اکثر خود می‌رسد، جذب الکل بستگی به فرد و غلظت خون و وزن دارد.

سم موجود در الکل بیشترین خطر را در «سه ماه اول» بارداری برای جنین دارد، اما به این معنی نیست که پس اطلاع یافتن از باردار بودنتان الکل مصرف نکنید، بهتر است از زمانی که قصد بارداری داشتید مصرف الکل کنار بگذارید، رئیس بخش جراحی ایالات متحده این نظر را این گونه تایید می کند : (( زنان باردار و افرادی که قصد بارداری دارند باید از مصرف الکل خودداری کنند.))

نظر بر این است که الکل به راحتی از جفت عبور می کند و قبل از آنکه توسط کبد مادر تجزیه شود به طفل می رسد. کبد کودک تقریبا چهار هفته بعد از بارداری شکل می گیرد و نمیتواند از پس الکل برآید. از این رو طفل آسیب می بیند.

گاه الکل را به عنوان ماده ای ضد تغذیه توصیف می کنند ؛ زیرا مصرف آن موجب جذب ناقص مواد مغذی و یا دفع مواد لازم برای بارداری از طریق ادرار می شود مانند تیامین ، روی ، ویتامین A و اسید فولیک.

خطرهای قطعی

زنانی که روزانه بیش از ۶ لیوان مشروب الکلی مصرف میکنند در معرض خطر داشتن فرزندی با سندرم جنین الکلی (FAS) هستند. این کودکان دچار عقب افتادگی جسمی و ذهنی ، مشکلات رفتاری ، عیوب ظاهری و نارساییهای قلبی هستند.

زنانی که بیش از دو گیلاس مشروب در روز مصرف میکنند نیز ممکن است صاحب  فرزندی شوند که در تکلم و یادگیری زبان مشکل داشته باشد و از اختلال دامنه ی توجه و بیش فعالی رنج ببرد. این علائم به سندرم وابستگی به الکل معروفند.

برچسب ها:

Back to top