مامای همراه شما / پرگ

غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

مادر باردار” در دوران بارداری باید بسیار مراقب غذاهای مصرفی خود باشد. بیشتر از آن چیزی که تصور می کنید، تغذیه می تواند بر سلامت شما یا کودک شما تاثیر بگذارد. شما لازم است بدانید غذاهای ممنوعه در “دوران بارداری” کدامند.

شما بهترین چیز را برای کودک خود می خواهید. به همین دلیل است که میوه های تکه شده را به غلات صبحانه غنی شده خود اضافه می کنید، سالاد خود را با نخود و میان وعده بادام میل کنید. اما آیا می دانید در دوران بارداری از چه غذاهایی اجتناب کنید؟ در اینجا به درک اصول تغذیه بارداری کمک می کنیم. پس با ما همراه باشید.

از غذاهای دریایی پر جیوه خودداری کنید

غذاهای دریایی می توانند منبع خوبی از پروتئین باشند و اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در بسیاری از ماهی ها می توانند رشد مغز و چشم کودک شما را تقویت کنند. با این حال، برخی از ماهی ها و صدف ها حاوی سطوح بالقوه خطرناک جیوه هستند. جیوه بیش از حد می تواند به سیستم عصبی در حال رشد کودک شما آسیب برساند.

هر چه ماهی بزرگتر و مسن تر باشد، احتمالاً جیوه بیشتری در آن وجود دارد. در دوران بارداری، سازمان غذا و دارو (FDA) شما را تشویق می کند که از موارد زیر اجتناب کنید :

  • ماهی تن
  • اره ماهی
  • کوسه

برخی از انواع غذای دریایی حاوی جیوه کمی هستند. به طور کلی دو یه سه وعده از غذاهای دریایی در هفته در دوران بارداری توصیه می شود که موارد زیر جزء ماهی های ایمن در دوران بارداری هستند :

  • گربه ماهی
  • کنسرو ماهی تن سبک
  • پولاک
  • ماهی سالمون
  • ساردین
  • میگو
  • ماهی قزل آلا
  • تیلاپیا

از گوشت، مرغ و تخم مرغ نیم پز خودداری کنید

در دوران بارداری، شما در معرض خطر مسمومیت غذایی باکتریایی هستید. واکنش شما ممکن است شدیدتر از زمانی باشد که باردار نبودید. به ندرت، مسمومیت غذایی بر نوزاد نیز تأثیر می گذارد.

برای پیشگیری از بیماری های ناشی از غذا :

  • تمام گوشت ها و مرغ ها را قبل از خوردن کاملا بپزید. برای اطمینان از دماسنج گوشت استفاده کنید.
  • هات داگ ها را بپزید و یا به طور کامل از آنها اجتناب کنید.
  • تخم مرغ ها را بپزید تا زرده و سفیده ها سفت شوند. تخم مرغ خام می تواند به باکتری های مضر آلوده شود. از غذاهایی که با تخم مرغ خام یا نیمه پخته تهیه می شوند، مانند تخم مرغ، خمیر خام، سس هولندی تازه یا خانگی، و سس سالاد سزار خودداری کنید.

از غذاهای غیر پاستوریزه خودداری کنید

بسیاری از محصولات لبنی کم چرب، مانند شیر بدون چربی، پنیر موزارلا و… می توانند بخش سالمی از رژیم غذایی شما باشند. با این حال، هر چیزی که حاوی شیر غیر پاستوریزه باشد، ممنوع است. این محصولات می توانند منجر به بیماری های ناشی از غذا شوند.

از مصرف پنیرهای نرم خودداری کنید، مگر اینکه به وضوح برچسب پاستوریزه بودن یا تهیه شده از شیر پاستوریزه بر روی آنها نوشته شده باشد. همچنین از نوشیدن آب میوه غیر پاستوریزه خودداری کنید.

از میوه ها و سبزیجات نشسته خودداری کنید

برای از بین بردن هر گونه باکتری مضر، تمام میوه ها و سبزیجات خام را به خوبی بشویید. از هر نوع جوانه خام، از جمله یونجه، شبدر، تربچه و ماش که ممکن است حاوی باکتری های بیماری زا نیز باشند، خودداری کنید. حتما جوانه ها را کاملا بپزید.

از کافئین بیش از حد خودداری کنید

برای ایمن بودن، ممکن است پزشک شما توصیه کند از مصرف کافئین در رژیم غذایی خود به کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز در طول بارداری خودداری کنید یا آن را محدود کنید.

از مصرف چای گیاهی خودداری کنید

اطلاعات کمی در مورد اثرات گیاهان خاص بر روی نوزادان در حال رشد وجود دارد. در نتیجه، از نوشیدن چای گیاهی خودداری کنید، مگر اینکه ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بگوید مشکلی ندارد.

از مصرف الکل اجتناب کنید

هیچ سطحی از الکل در دوران بارداری بی خطر نیست. مطمئن ترین راه این است که به طور کامل از الکل خودداری کنید.

خطرات را در نظر بگیرید. مصرف الکل در دوران بارداری منجر به افزایش خطر سقط جنین و مرده زایی می شود. نوشیدن الکل همچنین ممکن است منجر به سندرم الکل جنینی شود که می تواند باعث ناهنجاری های صورت و ناتوانی ذهنی شود.

از خوردن غذاهای خیلی چرب و سنگین اجتناب کنید

از خوردن غذاهای چرب و سنگین مانند غذاهای سرخ کرده، شیرینی های تازه و خامه دار، ماهی های دودی و همچنین سبزی های فراوان خودداری کنید. این موارد باعث می شوند معده و سایر قسمت های دستگاه گوارش به علت فشار رحم آن طوری که باید و شاید عمل هضم و جذب غذاها را انجام ندهند و ممکن است دچار سوء هاضمه شوید.

از خوردن غذاهای شور پرهیز کنید

از خوردن غذاهای شور پرهیز کنید زیرا نمک بعد از آنکه وارد خون شد، از راه کلیه دفع می شود و چون هنگام بارداری دفع نمک به راحتی صورت نمی گیرد، مقدار زیادی از آن در بافت های گوناگون بدن جمع می شود و آب را به خود می گیرد و بدین ترتیب باعث می شود قسمت های مختلف بدن ورم کنند.

به همان نسبت که میزان مصرف نمک غذا اضافه می شود، وزن بدن هم به علت تورم دست و پا زیادتر می گردد.

به خاطر داشته باشید که رژیم غذایی کم نمک اینگونه نیست که از مقدار نمکی که به غذایتان اضافه می کنید بکاهید، بلکه باید از خوردن غذاهای پر نمک مانند : کالباس، سوسیس، ماهی دودی، کباب شور، خیار شور و آجیل خودداری کنید. برای اینکه غذای شما طعم مطلوبی داشته باشد می توانید از بعضی نمک های طبی که شور هستند ولی خاصیت نمک های مورد مصرف در غذا را ندارند استفاده کنید. با رعایت رژیم غذایی کم نمک وزن بدن کاهش پیدا می کند و ورم اعضا بدن نیز از بین می رود، در صورتی که این علائم برطرف نشد با مصرف داروهایی که ادرار را زیاد می کنند، مقدار زیادی نمک از بدن دفع می شود و وزن بدن پایین می آید.

تا زمانی که علایم مسمومیت بارداری مانند بالا رفتن فشار خون، تورم شدید اعضا و صورت و آلبومین در ادرار ظاهر نشده اند، رژیم غذایی سخت ضروری نیست ولی با پیدا شدن یکی از این علائم، رژیم غذایی کم نمک و یا بی نمک لازم خواهد بود.

زیاد شدن وزن بدن هنگام بارداری

در سه ماهه اول بارداری وزن بدن تقریباً ثابت می ماند و حتی گاهی اندکی کاهش می یابد ولی از سه ماهگی به بعد وزن بدن به تدریج افزایش می یابد به طوری که بعد از شش ماهگی در حدود ۵۰۰ گرم در هفته به وزن اصلی اضافه می شود. وزن کل بدن مجموعاً در تمام طول حاملگی به طور متوسط ۶ تا ۱۰ کیلوگرم افزایش پیدا می کند. بنابراین اگر وزن بدن از میزان ۵۰۰ گرم در هفته یا در مجموع از ۱۰ کیلوگرم در طول بارداری بیشتر شود، باید رژیم غذایی کم نمک لحاظ شود تا علائم مسمومیت بارداری ظاهر نشوند.

اعداد زیر علت افزایش وزن بدن را در جریان حاملگی نشان می دهند :

  • وزن نوزاد ۳۵۰۰ گرم
  • وزن جفت ۵۰۰ گرم
  • مایع داخل کیسه جفت ۶۰۰ گرم
  • اضافه وزن رحم ۹۰۰ گرم
  • اضافه حجم خون ۵۰۰ گرم 
  • اضافه وزن پستان ها ۷۰۰ گرم

و باقی مانده مربوط به جمع شدن ذخیره چربی و زیادی آب در بافت های بدن است. افزایش وزن تا ۱۲ کیلوگرم تقریباً طبیعی است، ولی از این میزان به بالا زیان آور است زیرا ممکن است عوارض گوناگونی مانند کمر درد به علت فشار روی ستون فقرات، واریس و درد پا به علت فشار روی رگهای اعضای پایین بدن ظاهر گردند و در نتیجه مادر بعد از زایمان به علت جمع شدن پی در پی چربی در بدن چاق بماند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به رژیم غذایی و استفاده نکردن از غذاهای مضر در دوران بارداری داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب ها: , ,

Back to top