مامای همراه شما / پرگ

هفته آخر بارداری

هفته آخر بارداری تغذیه و عادات مناسبی را دارد که مادر برای آمادگی قبل از زایمان حتما باید آنها را انجام دهد. طرز خوابیدن و تغذیه هفته آخر بارداری و آمادگی قبل از زایمان طبیعی و سزارین شامل بخشی از باید ها و نباید های هفته های آخر بارداری است که به طور کامل در این بخش خواهید خواند.

نوع زایمان تان را طبیعی می خواهید یا سزارین؟

برخی از نکاتی که در هفته آخر بارداری باید رعایت شوند بستگی به نوع زایمان (طبیعی یا سزارین) دارند. برای مثال کسانی که می خواهند سزارین شوند بهتر است در هفته آخر فعالیت فیزیکی زیادی نداشته باشند اما اگر قرار است زایمان طبیعی انجام شود باید فعالیت فیزیکی و پیاده روی را به روزی سه تا پنج ساعت افزایش داد زیرا فشار روی دهانه رحم و بالا و پایین شدن سر جنین مقداری دهانه رحم را نرم می کند و باعث می شود زایمان راحت تر انجام شود.

کسانی که می خواهند سزارین شوند هم بهتر است در هفته آخر پیاده روی سبک داشته باشند به این دلیل که احتمال انعقاد خون در پاها طی بارداری شش تا هشت برابر یک فرد عادی می شود. در روزهای پایانی بارداری نیز از آنجایی که رحم فشار زیادی روی عروق اندام تحتانی یعنی پاها می آورد این احتمال افزایش پیدا می کند.

در واقع باید گفت زن بارداری که می خواهد سزارین شود لازم نیست تمام مدت استراحت کند بلکه باید فعالیت فیزیکی داشته باشد و پایش را از مچ در تختخواب تکان دهد و خم و راست کند. در واقع این افراد می توانند صبح یا عصر نیم ساعت تا ۴۵دقیقه پیاده روی سبک داشته باشند. در کل، بارداری یک بیماری نیست و نیازی به استراحت مطلق وجود ندارد بنابراین انجام حرکات نرمشی، ایروبیک سبک و استفاده از تردمیل همگی مجاز هستند.

مراقب پوست خود باشید!

اصولا یک تا دو هفته آخر توصیه می شود سینه های خود را با ویتامین AD یا روغن بادام تلخ یا روغن زیتون چرب کنید زیرا بعد از زایمان برای شیر دادن، از سینه خیلی زیاد استفاده می شود و ممکن است پوست آن زخم شود. پس پوست آن را همیشه چرب نگه دارید تا مجبور به تحمل درد و سوزش هنگام شیر دادن نباشید. همچنین اگر سینه فرورفته دارید بهتر است طی هفته آخر نوک آن را با ماساژ یا شیردوش به طرف بیرون بکشید.

ورزش کردن در هفته های اخر بارداری

خانم های بارداری که جفت سرراهی دارند، کسانی که احتمال زایمان زودرس دارند و هنوز به هفته آخر نرسیده اند، کسانی که به علت لکه بینی و احتمال زایمان زودرس یا احتمال آبریزش تحت استراحت مطلق هستند، کسانی که جنین شان کوچک است اما آنقدر کوچک نیست که مجبور شویم آن را خارج کنیم (کاهش رشد داخل رحمی جنین)؛ همگی باید استراحت شان خیلی بیشتر و پیاده روی شان خیلی کمتر باشد. درست است که تحرک در روزهای بارداری زایمان را آسان تر می کند و شرایط بهتری را برای خود مادر ایجاد می کند، اما زیان ورزش کردن و پرتحرکی برای این افراد از سودش بیشتر است.

چند بار در هفته دوش مناسب است؟

در هفته آخر، حتما باید هر روز یا یک روز در میان دوش بگیرید. این کار به زایمان طبیعی کمک می کند و باعث می شود برای رفتن به بیمارستان آماده باشید. در ایران پزشکان معمولا از هفته ۳۷ و ۳۸ بارداری به بعد استفاده از وان آب را توصیه نمی کنند اما در خارج از کشور این موضوع اهمیتی ندارد و خانم های باردار تا آخرین روز هم می توانند از وان و استخر استفاده کنند.

به هر حال از آنجایی که احتمال پارگی کیسه آب در هفته آخر وجود دارد و ممکن است در آب متوجه آن نشویم بهتر است در این هفته خانم باردار از وان و استخر استفاده نکند. لازم به ذکر است که درجه آب برای دوش گرفتن و استخر باید به اندازه درجه حرارت بدن یعنی ولرم باشد.

آیا رنگ مو در هفته آخر مجاز است؟

بسیاری از  از خانم های باردار سوال می کنند که آیا در هفته های آخر می توانند از رنگ مو استفاده کنند یا خیر. حقیقت این است که استفاده از رنگ موهای معمولی و دارای آمونیاک در تمام بارداری ممنوع است. با این حال یک بار رنگ کردن مو در هفته آخر بارداری خطر زیادی به همراه نخواهد داشت و می توانند این کار را انجام دهند. البته بهتر است حتی در این هفته هم موهای خود را با رنگ های بدون آمونیاک رنگ کنند.

سینه بند شیردهی بخرید

هفته های آخر بارداری بهترین زمان برای خریدن سینه بند شیردهی است. در روزهای آخر، سینه ها به بزرگ ترین سایز در زمان بارداری می رسند. با این حال موقع خرید سینه بند باز هم یکی دو سایز بزرگ تر بخرید چون چند روز پس از زایمان سینه ها پر از شیر می شوند و دوباره چند سایز دیگر افزایش پیدا می کنند. سینه بند شیردهی را از جنس نخی و با نوار پهن در زیر آن انتخاب کنید.

تغذیه هفته های آخر بارداری

خانم های باردار در هفته های آخر بارداری غذای سبک تر میل کنید زیرا دردهای زایمانی ممکن است به هر طریقی شروع شوند و در این شرایط، معده نسبتا پر بهتر از معده خیلی پر است. در واقع اگر قرار باشد به صورت اورژانس سزارین انجام شود هرقدر معده خالی تر باشد، بهتر است. علاوه بر این در فرهنگ ما استفاده از مواد سردی در هفته پایانی بارداری توصیه می شود تا احتمال زردی نوزاد کمتر شود که البته این موضوع اثبات شده نیست.

وسایلتان را آماده کنید!

باید توجه داشته باشید حداقل یک هفته مانده به موعد سزارین و دو سه هفته مانده به موعد زایمان طبیعی، ساک بیمارستان را آماده کنید و تمام وسایل لازم برای مادر و نوزاد را درون آن قرار دهید. همچنین تمام مدارک لازم برای بیمارستان ازجمله شناسنامه و کارت ملی خود و همسرتان را در دسترس بگذارید چون گاهی اوقات لحظه رفتن به بیمارستان آنقدر سریع اتفاق می افتد که مدارک و کارت ها فراموش می شوند و دغدغه خاطری برای بستری شدن پیش می آید.

علاوه براین، بعد از زایمان به چند نوع اقلام بهداشتی نیاز دارید که می توانید همان موقع از داروخانه بیمارستان خرید کنید، اما می توانید پیش از آن هم خریدتان را کرده باشید تا خیال تان راحت باشد. نوار بهداشتی های بزرگ معمولی، بتادین، الکل سفید، گاز استریل، ملحفه و زیرانداز یکبار مصرف و پودر شوینده ضدحساسیت برای لباس های نوزاد جزء همین اقلام هستند. گذشته از این محصولات بهداشتی، برای خودتان یک جفت دمپایی و یک پیراهن آزاد بلند برای پوشیدن زیر مانتو در زمان برگشت به خانه بردارید. نوزادتان هم به دو دست لباس، پتو، حوله و ساک حمل نوزاد یا کریر نیاز دارد.

Back to top