مامای همراه شما / پرگ

آزمایشات ماه چهارم بارداری

آزمایشات ماه چهارم بارداری

«ماه چهارم بارداری» همان طور که گفتیم پایان دوران سخت و شروع دوران آرام‌تری نسبت به «سه ماه اول بارداری» است. در این سه ماه «دوران بارداری» برخی از نکات پزشکی هستند که ما سعی می‌کنیم به شما یاد‌آوری کنیم.

«سه ماه دوم بارداری» از طرفی دوران مهمی است زیرا برخی از مشکلات قابل جنین در بازه زمانی قابل فهمیدن و درمان و یا پیشگیری است.

برخی از آزمايش‌هاي مهم ماه چهارم باردری

بررسي‌هايي كه در اين ماه بايد انجام دهيد مشابه ماه قبل است و پزشك بايد مواردي مانند وزن، فشار خون، اندازه و شكل رحم، قند و پروتئين ادرار، ضربان قلب جنين و نشانه‌هاي تورم مچ پا، تغييرات بينايي يا درد شكمي را بررسي كند. ممكن است آزمايش‌هايي براي اين ماه به شما پيشنهاد شود:

  • سونوگرافي در هفته 16 تا 20. سونوگرافي امواج صوتي ايجاد مي‌كند تا عكسي از جنين در مانيتور به مادر بدهد. سونوگرافي در اين ماه مي‌تواند حضور دوقلوها و موقعيت دقيق جفت را مشخص كند. بهتر است اين سونوگرافي را با مثانه پر انجام دهيد.
  • آزمايش آلفافتوپروتئين براي مشخص كردن نقايص لوله عصبي در هفته شانزدهم انجام مي‌شود. اين آزمايش در ادامه آزمايش‌هاي غربالگري تركيبي است كه در هفته‌هاي 11 و 13 انجام مي‌شود. اگر AFP در خون شما زياد باشد ممكن است به اين معنا باشد كه دوقلو حامله‌ايد يا جنين مبتلا به اسپينابيفيدا، نوعي نقص لوله عصبي است. اگر ميزان AFP پايين باشد به معناي اين است كه شما به‌تازگي باردار شده‌ايد و سن بارداري‌تان آن چيزي كه فكر مي‌كرديد، نيست. اگر AFP غيرطبيعي باشد سونوگرافي مفصل‌تری براي بررسي ستون فقرات جنين لازم است.

• بررسي آمنيوسنتز براي تشخيص آن است ‌كه جنين كروموزوم غيرطبيعي نداشته باشد. اين آزمايش براي خانمي تجويز مي‌شود كه در آزمايش‌هاي قبلي او نشانه‌هايي از برخي مشكلات وجود داشته باشد. آمنيوسنتز به زنان بالاي 35 سال هم به منظور بررسي سندرم داون توصيه مي‌شود. اين كار خطر سقط جنين را هم به همراه دارد.

برچسب ها: , ,

Back to top