مامای همراه شما / پرگ

برخی فواید سمنو

برخی فواید سمنو

سمنو به عنوان یکی از هفت سین عید نوروز شناخته می شود. اما کمتر شنیده ایم که از فواید آن گفته شود یا درباره ی ویژگی های آن توضیح داده شود. در این مقاله می خواهیم سمنو را برای «مادران باردار» بیشتر معرفی کنیم تا با فواید آن آشنا شوند.

یک کارشناس تغذیه درباره فواید سمنو گفت: سمنو از جوانه گندم و آرد كامل گندم تهيه مي شود که بدون اضافه كردن مواد شيرين كننده داراي طعم شيرين است .

دکتر “مریم شلیله” عنوان کرد: گندم و جوانه گندم ارزش غذايي بسيار بالايي دارند به اين ترتيب كه دانه ها در حين جوانه زدن دستخوش تغييراتي مي شوند كه باعث افزايش ميزان مواد مغذي موجود در جوانه مي شود.

وی ادامه داد: دانه هاي غلات در شكل خشك فاقد ويتامين C  هستند اما در حين فرآيند جوانه زدن، مقداري ويتامين  C در آن ها تشكيل مي گردد.

وی خاطرنشان کرد: سمنو داراي ويتامين هاي  B1، B2، B3،  A،E  و اسيد فوليك است.

دکتر شلیله بیان کرد: همچنين پروتئين موجود در دانه ها از جمله گندم  در حين جوانه زدن قابليت جذب بهتري پيدا مي كند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: سمنو همچنين حاوي مواد معدني مهمي از جمله  فسفر، روي، سلنيوم و پتاسيم است، روي ماده معدني است كه در عملكرد صحيح سيستم ايمني، رشد كودكي و دوران بلوغ نقش دارد و سلنيوم ماده اي است كه ويژگي آنتي اكسيداني دارد و پتاسیم در تحریک ‏پذیری، انتقال و تولید انرژی مفید است.

وی افزود: ويتامين E كه در سمنو به مقدار قابل توجهي وجود دارد نقش مهمي در مبارزه با راديكال هاي آزاد دارد همچنین اسيد فوليك يكي از ويتامين هايي است كه به مقدار قابل توجهي در سمنو موجود است و با توجه به اين كه در بارداري نياز به اسيد فوليك افزايش مي يابد مصرف سمنو يكي از مواد غذايي مناسب براي اين دوران محسوب مي شود زيرا فولات در سنتز ماده ژنتیکی سلول‏ های در حال تقسیم، سنتز پروتئین، رشد و تکامل جنین نقش دارد.

وی در پایان گفت: جوانه ها از جمله جوانه گندم، داراي مقدار قابل توجهي فيبر و آب  هستند كه مصرف منظم آن ها مانع بروز يبوست مي شود، ضمن اين كه سمنو سرشار از انر‍ژي هم هست به همين دليل يكي از بهترين انتخاب هاي غذايي به ويژه در وعده صبحانه براي كودكان و نوجوانان است

برچسب ها: , , ,

Back to top