مامای همراه شما / پرگ

جلوگیری از رفلاکس با تغذیه ی مناسب

جلوگیری از رفلاکس با تغذیه ی مناسب

خیلی از مواقع با تغذیه ی مناسب می توان جلوی خیلی از بیماری ها را گرفت و از آن ها پیشگیری نمود. در این مقاله راهکارهای تغذیه ای مناسب برای برای جلوگیری از رفلاکس در «بارداری» را شرح داده ایم که دانستن آن می تواند بسیار مفید باشد.

در هفته‌های اول بارداری تغییرات هورمونی زمینه‌ساز عوارض بارداری است. در واقع سوزش سر دل در این دوره به تغییرات هورمونی بازمی‌گردد که باید طبیعی تلقی شود.

سوزش سر دل همان رفلاکس است که در نتیجه شل شدن دریچه کاردیا اتفاق می‌افتد. در صورتی که زنان باردار طی چهار یا پنج وعده، غذا خورده و مواد غذایی که به موجب آن اسید کمتری در معده تولید می‌شود، مصرف کنند، این مشکل کم رنگ‌تر می‌شود.

برای رفع سوزش سر دل از غذاهای ادویه‌دار کمتر استفاده کنند، لازم است از مصرف غذاهای محرک اسید معده که شامل غذاهای پرادویه، غذاهای سرخ شده، غذاهای ترش و اسیدی، شکلات، قهوه و چای و غذاهای دیرهضم و گازدار و نفاخ است، خودداری کرده و تا حد امکان غذاهای ساده و زود هضم و کم حجم را مصرف کنند.

خوردن عرق نعناع برای تسکین رفلاکس را صحیح ندانست، نعناع نفخ را کاهش می‌دهد ولی در سوزش معده اثر منفی دارد. در صورتی که با رعایت این موارد، مشکل سوزش سر دل رفع نشود، حتما باید با پزشک متخصص مشورت کرد.

به زنان باردار توصیه می شود که در اوایل بارداری تا حد ممکن از پخت و پز و آشپزی اجتناب کنند و در زمان آشپزی نیز در محیط بسته اینکار را انجام ندهند، هر زمان احساس کردند حالت تهوع دارند یک تکه بیسکوئیت یا کراکر در دهان بگذارند، سعی کنند در حین صرف غذا مایعات ننوشند و مصرف آن را به بین وعده‌ها موکول کنند.

تهوع و استفراغ را از دیگر مشکلات دوره بارداری است و  معمولا زنان در این دوران تهوع دارند و در برخی موارد حالت تهوع‌شان با استفراغ همراه است. اگر این حالات موجب کاهش وزن خانم باردار شود، نشان دهنده تهوع و استفراغ بدخیم است. در این شرایط باید حتما فرد برای کنترل برنامه غذایی مناسب تحت نظر پزشک و متخصص تغذیه باشد تا کاهش وزن نداشته باشد.

به دلیل اینکه حالت تهوع زنان باردار به هنگام صبح به دلیل خالی بودن معده بیشتر از سایر اوقات است، بهتر است بعد از بیدار شدن از خواب در حالت درازکش یک تکه نان خشک یا بیسکوئیت یا کراکر مصرف کرده و به آرامی از رختخواب بلند شوند.

زنان باردار بعد از خوردن غذا، مقداری پیاده‌روی کرده و از دراز کشیدن بعد از صرف غذا جدا خودداری کنند. دولا راست شدن نیز حرکت مناسبی بعد از صرف وعده غذایی در این افراد نیست.

“ادم” یا همان تورم بویژه در اندام‌های تحتانی معمولا در اواخر سه ماهه سوم بارداری دیده می‌شود. تورم اندام‌های تحتانی می‌تواند به علت فشار رحم بر سیاهرگ‌ها و برگشت مایعات از ساق پا باشد. البته اگر “ادم” عمومی باشد یعنی در کل بدن دیده شود، باید با پزشک متخصص در این باره مشورت کرد.

برای جبران این مشکل زنان باردار از مصرف غذاهای شور اجتناب کرده و افرادی که “ادم” آنها مشکل جدی قلمداد نمی‌شود، هر روز ۵ – ۴ دفعه بر پهلوی چپ دراز بکشند تا خون در بدن آنها به جریان افتد، به مدت طولانی ننشینند و سر پا هم نایستند.

برچسب ها: , ,

Back to top