مامای همراه شما / پرگ

مصرف پروتئین در بارداری

رژیم غذایی سالم بخش مهمی از شیوه درست زندگی است بخصوص در «دوران بارداری»، «تغذیه دوران بارداری» مطلب مهم است که در صورت بی توجهی اثار آن هم در کودک و هم در مادر چه در دوران بارداری و پس از زمان بارداری مشهود است. پس سعی کنید این تغذیه در دوران بارداری را جدی بگیرید. پروتئین یک واحد سازنده سلولی در بدن است. و یکی از بخش‌های مهم از گروه تغذیه در «بارداری» به حساب می‌آید.

بدن مادر برای رشد جنین نیازمند انرژی است، علاوه بر این سوخت و سازهای بدن مادر نیز خود نیازمند انرژی هستند که این متابولیسم در «دوران بارداری» حدودا ۱۵% افزایش پیدا می‌کند، البته قابل ذکر است که این افزایش انرژی در تمام دوران بارداری یکسان نیست. انرژی بدن مادر «باردار» در «سه ماه اول» افزایش خاصی پیدا نمی‌کند و تغییری صورت نمی‌گیرد،اما مادر باردار با ورود به «سه ماه دوم بارداری» سوخت و ساز بدن بیشتر می‌شود و حدودا  ۴۰۰ کالری بیشتر مصرف می‌کند.

«در سه ماه سوم بارداری» سوخت و ساز بدن افزایش می‌یابد، و حدودا ۱۰۰ کالری  بیشتر مصرف می‌کند، البته مصرف کالری بستگی به عادات روزمره زندگی مادر در دوران «بارداری» دارد.

پروتئین‌ها

در دوران قبل از بارداری مصرف پروتئین شما حدودا باید ۴۰-۴۵ باشد اما در دوران بارداری حدودا ۷۰-۷۵ می‌باشد نسبت یه بدن مادر. اسیدهای آمینه، پایه‌های ساختمانی سلول‌های بدن ما هستند. مانند آجرهای یک ساختمان، نیاز به پروتئین در «دوران بارداری» برای سنتز بافت‌های مادر و جنین بیشتر از دوران قبل «بارداری» است. در سه ماه اول مادر باردار نیازی به افزایش پروتئین دریافتی خود ندارید، اما در سه ماه دوم و سوم مقدار مورد نیاز پروتئین به طور متوسط ۷۱ گرم در روز است که حدودا ۲۵ گرم افزایش دارد. البته قابل ذکر است که قبل از شروع هرگونه رژیم غذایی تا تغییر در «تغذیه دوران بارداری» با دکتر متخصص خود مشورت کنید، دریافت کم پروتئین می‌تواند پیامدهای بدی را برای مادر و جنین داشته باشد. از منابع غذایی خوب پروتئین می‌توان به لبنیاتی مانند شیر و ماست، پنیر، انواع گوشت‌ها، تخم‌مرغ و پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات، مغزها و سویا اشاره کرد. مصرف روزانه سه واحد از گروه گوشت‌ها می‌تواند به تامین پروتئین مورد نیاز مادر «باردار» کمک کند.

منابع پروتئین:

مرغ یا جوجه پخته یا آبپز شده همراه با برنج، سبزیجات و یا به صورت سوپ مرغ و جوجه استفاده کنید.

از تخم مرغ ترجیحا به صورت آبپز سفت استفاده شود و از مصرف آن به صورت خام یا نیم پز خودداری نمایید.

انواع مغزها مانند پسته، بادام، گردو و فندق نیز منابع خوبی از پروتئین و آهن هستند و می توان به عنوان میان وعده از نوع خام آن ها (که نمک کمتری دارد) استفاده کرد.

از ماهی دو تا سه وعده در هفته استفاده کنید، زیرا مصرف ماهی در تکامل سیستم عصبی و افزایش قوای ذهنی جنین بسیار موثر است اما از مصرف بیش از حد آن خودداری نمایید.

در طبخ انواع گوشت دقت کنید تا کاملا مغز پخت شود.

برچسب ها: ,

Back to top