مامای همراه شما / پرگ

برخی از عوارض سزارین

برخی از عوارض سزارین

سزارین در کشور ما زیاد انجام می شود اما آیا مادرانی که تن به سزارین می دهند از عواقب آن آگاه هستند یا خیر؟ طبق گزارش ها در ایالات متحده بدون ارائه دلیل پزشکی «سزارین» مورد قبول نمی باشد. در ادامه برخی عوارض سزارین را بیان کرده ایم.

در ایالات متحده هیچ پزشکی نمی تواند بدون ارائه یک دلیل پزشکی قابل قبول اقدام به سزارین مادر کند و آنچه به عنوان سزارین اختیاری در ایران رایج است، امری آسیب رسان تلقی می شود

این روزها کافی است نگاهی به زنان باردار در میان فامیل، دوستان و آشنایان خود بیندازید تا به این نکته پی ببرید که اغلب آنها برای وضع حمل به سزارین تمایل دارند. همینطور پزشک متخصص شان هم آنها را به این عمل تشویق می کند.

با اینکه نشستن و راه رفتن بعد از این عمل با درد شدید همراه است اما مادران باید حتما راه بروند تا از تجمع گاز در روده ها جلوگیری کنند. مادر پس از جراحی باید چند روز (بسته به نظر پزشک) در بیمارستان بستری باشد اما در مقابل آن پس از زایمان طبیعی مادر با کمی استراحت به حالت اولیه باز می گردد. مادران بعد از زایمان طبیعی می توانند به فرزند خود شیر دهند و از در آغوش کشیدن نوزاد خود لذت ببرند؛ در حالی که پس از سزارین به دلیل اثر داروهای بیهوشی بلافاصله نمی توان این عمل را انجام داد. ضمنا شیر دادن بعد از سزارین باید با کمک شخص دیگری انجام گیرد زیرا مادر نمی تواند به راحتی بنشیند و نوزاد را برای شیر دادن در آغوش بگیرد.
عفونت و چسبندگی های رحم، لوله ها و حتی روده ها، عوارض بیهوشی و دردهای مربوط به بخیه ها که دوران نقاهت آن حدودا شش هفته طول می کشد. مشکلات ادراری مانند سوزش و عفونت های اداری و درد ناحیه مثانه پس از سزارین از دیگر عوارضی است که می توان به آنها اشاره کرد. مادر پس از سزارین نیاز به پرستاری بیشتری دارد و از همین رو ممکن است سایر افراد خانواده هم برای مراقبت از او و کودکش دچار دردسر شوند. یکی دیگر از مشکلات سزارین، عوارض مادری آن است. هزینه یک عمل سزارین به علاوه هزینه های بستری شدن پس از آن حدود چهار برابر و یا بیشتر از یک زایمان طبیعی است. تحقیقات انجام شده در ایران نشان می دهد سزارین به عنوان مهمترین خطر جدی افسردگی پس از زایمان تلقی می شود. سزارین در هر صورت یک عمل جراحی است و به دنبال آن مشکلات ناشی از جراحی نیز برای مادر پیش خواهد آمد که ممکن است سلامت مادر را تهدید کند. در نهایت باید به این نکته توجه داشت که عوارض روش سزارین به مراتب دشوارتر و نگران کننده تر از زایمان طبیعی در شرایط مناسب است.
دردهای پس از سزارین نیز خیلی زیاد است به طوری که مادر نیاز به مسکن پیدا می کند در حالی که به صورت معمولی و طبیعی مادر تنها هفت تا هشت ساعت قبل از زایمان طبیعی درد خواهد داشت، اما در مورد سزارین این دردها چند روز ادامه پیدا می کند سایر عوارض این عمل جراحی به همین موضوع ختم نمی شود. خونریزی های پس از عمل که گاهی به صورت لخته های خونی است و در برخی از موارد بسیار خطرناک و حتی کشنده هستند.

برچسب ها: , , , , ,

Back to top