مامای همراه شما / پرگ

خاصیت قلیایی کاهو

خاصیت قلیایی کاهو

کاهو یکی از پرطرفدارترین سبزیجات در بین مردم است. کاهو خاصیت های فراوانی برای بدن دارد و «مادران باردار» خوب است که با این خاصیت ها آشنا شوند. در ادامه بیشتر از فواید این خوراکی پرطرفدار گفته ایم.

یکی از سبزیجاتی که مورد علاقه ی ما ایرانی ها است، کاهو می باشد. کاهو نه تنها دارای خاصیت های بی شمار درمانی است، بلکه مصرف غذایی هم دارد. در طب اسلامی، سفارشات زیادی برای مصرف کاهو شده است. می توان منشا این نوع سبزی را آسیای مرکزی و هندوستان ذکر کرد.

محققان دریافته‌اند که خوردن مرتب این سبزی از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته جلوگیری می‌کند و از مؤثرترین و طبیعی ترین درمان های کم خونی است.

کاهو به علت دارا بودن منیزیم در تولید انرژی از منابع غذایی دریافت شده، تنظیم انقباض سلول‌های ماهیچه‌ای و قلب، گشاد‌کردن شریان‌های قلبی و عروقی و نهایتاً شرکت در ساختمان استخوان‌ها و دندان‌ها به منظور استحکام آنها بسیار مفید است.

در طب اسلامی کاهو جزء بهترین و موثرترین عامل ها برای هضم غذا محسوب مى شود.کاهو بویژه نوعی از آن که دارای برگ های زرد است، غذایی زودهضم است و خواب آرامی را به دنبال دارد. از این رو به نقل از رسول خدا(ص) آمده است که: انه یورث النعاس و یهضم الطعام؛ کاهو، خواب آور و برای هضم غذا مفید است.

در روایتی آمده است که: علیکم بالخس فانه یطفى (یصفى ) الدم ؛ کاهو بخورید زیرا خون را پاک می سازد.

کارشناسان درباره کاهو معتقدند که مغزهاى خسته را تسکین مى دهد و معده هاى تنبل را تقویت مى نماید، کبدهاى بیمار را معالجه مى کندیبوست و رماتیسمرا علاج مى کند. در روایتی دیگر امام رضا (علیه السلام) در تأیید خواص اعجاب انگیز کاهو می فرماید: فِی البُقولِ: أفضَلُهَا . . . الهِندَباءُ ، وَالخَسُّ ؛ «بهترینِ سبزی ها؛ کاسنى و کاهو است ».

داشتن خون تمیز و صالح یک آرزوى همگانى و قدیمى بشر است ، زیرا اولین شرط داشتن یک مزاج متعادل دارا بودن یک خون پاکیزه غیر فاسد است . کاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و مرطوب است و در روایات اسلامی گیاهى بسیار مفید شناخته شده و مهمترین خاصیت آن را از بین بردن امراض دموى و صاف کردن خون و نیز ایجاد خون هاى تازه بیان فرموده اند.

در میان سبزیجات کاهو مملو از نمک های معدنی است و خاصیت قلیایی دارد. از این رو مصرف آن تأثیر اعجاب گونه ای در تصفیه خون دارد. در همین زمینه امام رضا (علیه السلام) توصیه ‌فرمودند: تا می‌توانید کاهو بخورید، زیرا کاهو رقت خون را از بین می‌برد و بهتر از سایر سبزی ها، خون را تصفیه می‌نماید. کاهو خواب‌آور و آرام‌بخش است. بنابراین برای اشخاص عصبانی و کسانی که مبتلا به بی‌خوابی هستند، مفید است.

برچسب ها: , ,

Back to top