مامای همراه شما / پرگ

کم خونی در دوران بارداری

کم خونی در دوران بارداری

کم خونی یکی دیگر از موارد شایع در «دوران بارداری» است که باید بسیار جدی گرفته شود. کم خونی عوامل زیادی دارد و یکی از این عوامل فقر آهن است. در این مقاله درباره ی این موضوع بیشتر صحبت کرده ایم تا آگاهی لازم را در این مورد بدهیم.

اگرخانم هایی که دوران حاملگی را سپری می کنند اگر در این دوران میزان هموگلوبین خون کمتر از ۹ گرم در دسی لیتر باشد، میزان سقط خود به خودی افزایش پیدا می کند، همچنین وزن کم جنین و نیز عقب رفتگی رشد جنین در رحم و زایمان زودرس افزایش پیدا می کند. حالا اگر میزان هموگلوبین خیلی کمتر (زیر ۶ گرم در دسی لیتر) باشد، می تواند باعث نارسایی جفت و اختلال در رشد جنین شود، حتی می تواند منجر به مرگ جنین گردد.

برای فقر آهن فریتین خون اندازه گیری می شود و برای تشخیص کم خونی، میزان هموگلوبین اندازه گیری می گردد و بر حسب این دو مورد تصمیم گرفته می شود که چه اقدامی باید برای خانم انجام شود 

 خانم های حامله که مشکل کم خونی دارند باید خیلی مراقب باشند چون کم خونی در بسیاری از وقتها باعث پاره شدن کیسه آب جنین می شود. خانم بارداری که از کم خونی رنج می برد در بسیاری از وقتها خسته است و احساس ضعف شدید دارد و توانایی انجام فعالیت های روزانه اش را هم ندارد. کم خونی در دوران حاملگی بسیار خطرناک است چون باعث نارسایی قلبی و حتی مرگ مادر نیز می شود. بنابراین باید خانم ها قبل از اقدام برای بارداری مشکل کم خونی خود را بررسی و رفع کنند.

درمان کم خونی در دوران بارداری

بر اساس نتایج آزمایشات اگر میزان کم خونی کم باشد با داروهای خوراکی رفع می شود ولی اگر میزانش زیاد باشد باید با داروهای تزریقی درمان شود. بنابراین خانم ها باید حتما قبل از بارداری قرص فولیک اسید را مصرف کنند و باید حتماً از قبل از حاملگی شروع به مصرف آن کنند و تا ۱ تا ۳ ماه از ابتدای حاملگی و گاها ممکن است تا انتهای حاملگی لازم باشد اسید فولیک استفاده کنند. امروزه اکثر خانم ها قرص آهن را با فولیک اسید اشتباه می کنند و آن را یکی می دانند. در حالی که فولیک اسید یکی از ترکیباتی است که در ساخت عناصر خونی دخالت دارد و  از ناهنجاری های جنینی جلوگیری می کند، بسیار اهمیت دارد.

خیلی از اوقات قرص ها ترکیب آهن و فولیک اسید دارند و شاید علت اینکه خانم ها این دو را با هم اشتباه می کنند، همین باشد.

 

برچسب ها: ,

Back to top