مامای همراه شما / پرگ

خوراکی های سرشار از پروتئین برای مادران باردار

پروتئین در بارداری ساختن سلول های کودک شما را فراهم می کند و به رشد پوست، مو، ناخن ها و عضلات کودک کمک می کند. در دوران بارداری، بسته به وزن، سطح فعالیت بدنی و دوره های بارداری یا سه ماهه بارداری، روزانه بین ۶۰ تا ۱۰۰ گرم پروتئین نیاز دارید.

خوشبختانه غذاهای غنی از پروتئین زیادی وجود دارد که می توان از بین آنها انتخاب کرد، از جمله گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر، پنیر و لوبیا. شیک ها و پودرهای پروتئینی ممکن است در دوران بارداری بی خطر نباشند، بنابراین قبل از مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید.

چرا در دوران بارداری به پروتئین نیاز دارید ؟

آمینو اسیدهایی که پروتئین را می سازند، ساختار ساختمانی سلول های شما و سلول های کودک شما نیز هستند. پروتئین به رشد پوست، مو، ناخن ها وعضلات کودک شما کمک می کند. همچنین در تعادل مایعات بدن شما نقش دارد که می تواند به شما در حفظ فشار خون طبیعی و جلوگیری از تورم بارداری کمک کند.

دریافت پروتئین کافی در طول بارداری بسیار مهم است، اما به ویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری بسیار مهم است. این زمانی است که کودک شما سریع‌ترین رشد را دارد و بدن شما به طور قابل توجهی رشد می‌کند تا بتواند کودک شما را در خود جای دهد.

زنان باردار به چه میزان پروتئین نیاز دارند ؟

پروتئین مورد نیاز برای زنان باردار بسته به وزن، سطح فعالیت بدنی و سه ماهه بارداری می تواند از ۶۰ گرم تا ۱۰۰ گرم در روز متغیر باشد.

اکثر زنان به طور منظم بیش از مقدار کافی پروتئین مصرف می کنند، بنابراین احتمالاً در تامین نیازهای بدن خود در دوران بارداری مشکلی نخواهید داشت. اگر گوشت نمی خورید، می توانید نیازهای پروتئین خود را از طریق منابع دیگر، از جمله لبنیات، لوبیا، تخم مرغ یا محصولات سویا تامین کنید.

کاهش وزن، خستگی عضلانی، عفونت‌های مکرر و احتباس شدید مایعات می‌تواند نشانه‌ای از عدم دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی باشد.

خوراکی های سرشار از پروتیٔین برای مادران باردار

بهترین غذاهای حاوی پروتئین در دروان بارداری

گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی و صدف، تخم مرغ، شیر، پنیر، ماست و لوبیا منابع عالی پروتئین هستند. محصولات حیوانی حاوی پروتئین کامل (با هر ۹ جزء اسید آمینه) هستند و منابع گیاهی به طور کلی حاوی پروتئین نیستند، اما خوردن انواع غذاها در طول روز به شما کمک می کند تا تمام آمینو اسیدهای مورد نیاز خود را دریافت کنید. مادران گیاهخوار و وگان می توانند پروتئین کافی و سایر مواد مغذی کلیدی را بدون خوردن محصولات حیوانی دریافت کنند، اما این نیاز به برنامه ریزی بیشتری دارد.

غذاهای غنی از پروتئین را به هر یک از وعده های غذایی و میان وعده های خود اضافه کنید و در مسیر تغذیه مناسب برای بارداری و نوزاد سالم خواهید بود. به عنوان مثال، اگر به ۷۰ گرم پروتئین در روز نیاز دارید، می توانید نیاز خود را با دو لیوان شیر کم چرب، یک سینه مرغ و یک ظرف ماست یونانی بدون چربی در طول دوره برطرف کنید.

در اینجا لیستی از غذاهای غنی از پروتئین وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید :

لبنیات :

  • ۱/۲ فنجان و شیر : ۱۰ گرم
  • ۱/۲ فنجان پنیر خامه ای کم چرب : ۱۱ گرم
  • ماست یونانی کم چرب : ۱۳ گرم
  • پنیر پارمزان رنده شده : ۹ گرم
  • پنیر سوییسی : ۸ گرم
  • ۱ فنجان شیر کم چرب : ۸ گرم
  • پنیر چدار : ۶ گرم

لوبیا، آجیل و حبوبات :

  • عدس پخته شده ۱ فنجان : ۱۸ گرم
  • ۱ فنجان کنسرو لوبیا : ۱۵ گرم
  • ۱ فنجان کنسرو لوبیا چشم بلبلی : ۱۳ گرم
  • ۱ فنجان لوبیا چیتی : ۱۲ گرم
  • ۲ قاشق غذاخوری کره بادام زمینی : ۸ گرم
  • بادام زمینی بو داده خشک : ۷ گرم

گوشت، مرغ و ماهی :

  • سینه مرغ آب پز ( بدون پوست ) : ۴۰ گرم
  • ماهی سالمون پخته یا کبابی : ۲۳ گرم
  • قزل آلای پخته یا کبابی : ۲۳ گرم
  • همبرگر گوشت گاو بدون چربی : ۲۱ گرم
  • یک عدد تخم مرغ بزرگ : ۶ گرم

توجه : ماهی فواید تغذیه ای زیادی برای شما و کودکتان دارد، اما برخی از غذاهای دریایی سرشار از جیوه هستند که می تواند به مغز و سیستم عصبی کودک در حال رشد آسیب برساند. به جای پرهیز کامل از ماهی، کارشناسان توصیه می کنند که مقدار غذاهای دریایی را که می خورید محدود کنید و ماهی های کم جیوه را انتخاب کنید.

پروتیٔین در بارداری

آیا نوشیدن شیک های پروتئینی در دوران بارداری بی خطر است ؟

این موضوع بستگی دارد؛ در حالی که برخی از پودرها و شیک های پروتئینی ممکن است در دوران بارداری بی خطر باشند، برخی از آنها حاوی گیاهان دارویی یا مقادیر زیادی پروتئین، کافئین و قند هستند که ممکن است برای شما و کودکتان مضر باشد.

بعلاوه، آنها می توانند مملو از ویتامین ها و مواد معدنی اضافه شده باشند که ممکن است از قبل در ویتامین دوران بارداری شما وجود داشته باشد، به این معنی که در نهایت می توانید بیش از آنچه نیاز دارید دریافت کنید.

شیک ها و پودرهای پروتئینی مکمل در نظر گرفته می شوند، بنابراین مانند غذا یا دارو تنظیم نمی شوند و ایمنی آنها برای زنان باردار آزمایش نشده است. بهترین راه برای تامین نیازهای پروتئینی خود، خوردن انواع غذاهای غنی از پروتئین است. و اگر فکر می کنید ممکن است دچار مشکل شده باشید، همیشه بهتر است قبل از مصرف هر گونه شیک یا پودر پروتئینی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از خوراکی های سرشار از پروتئین در دوران بارداری دارید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب ها: , ,

Back to top