مامای همراه شما / پرگ

افسردگی در دوران بارداری

افسردگی در دوران بارداری

افسردگی یکی از بحران هایی است که یک «مادر باردار» در «دوران بارداری» خود ممکن است با آن مواجه شود. او باید بداند که چه کار باید بکند و هم چنین سعی کند از رفتارهای نادرست پرهیز نماید. در این مقاله درباره ی این پدیده ی شایع صحبت کرده ایم و هم چنین راهکار های مناسبی را هم ارائه داده ایم.

اگر چه غالباً حاملگي به صورت دوراني لبريز از شادي و شعف به تصوير كشيده مي‌شود، اين امر براي همه زنان واقعيت ندارد. دست كم از هر ده زن حامله يك نفر از دوره هاي افسردگي رنج مي برد. سالها متخصصين به اشتباه معتقد بودند كه هورمون هاي حاملگي از زنان در برابر افسردگي محافظت مي‌كنند و تنها پس از تولد نوزاد به خاطر اين¬كه ميزان اين هورمون ها كاهش مي يابد، در برابر بيماري ها آسيب پذيرتر مي شوند. آنها اكنون معتقد هستند كه بالا رفتن سريع سطح هورمون ها در آغاز حاملگي مي‌تواند شيمي مغز را به هم زده و به افسردگي منتهي شود.

همچنين، تغييرات هورموني مي تواند موجب شود بيش از حد طبيعي احساس اضطراب كنيد. اضطراب شرايط ديگري است كه مي توان و بايد در دوران حاملگي به درمان آن پرداخت. افسردگي و اضطراب ممكن است تشخيص داده نشوند چون كه زنان غالباً احساسات خود را انكار كرده و آنها را به حساب بدخلقي موقتي مي‌گذارند كه اغلب به همراهِ حاملگي پيش مي‌آيد. بنا بر اين در گفتن اين گونه احساسات به پزشك يا ماما احساس شرمندگي نكنيد. سلامت رواني شما به اندازه سلامت جسمي‌تان اهميت دارد و در حقيقت مي‌تواند سلامت جسمي‌تان را تحت تأثير قرار دهد. به طور مثال، تحقيقات نشان مي‌دهند كه افسردگي و اضطراب مي‌تواند خطر زايمان زودرس را افزايش دهد. همچنين اين شرايط مي‌تواند توانايي شما را در مراقبت از خود و نوزاد در حال رشدتان مختل كند.

براي جلوگيري از بروز افسردگي پس از زايمان چه مي توانم بكنم؟

حدود نيمي از زناني كه از افسردگي در دوران حاملگي رنج مي برند، افسردگي پس از زايمان را نيز تجربه خواهند كرد اما در صورتي كه اين افسردگي در دوران حاملگي درمان شود، احتمال تداوم آن به پس از زايمان به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش مي يابد. دراينجا به چند مورد ديگر كه مي تواند سودمند باشداشاره مي‌كنيم:

 با همسرتان در مورد نحوه تقسيم وظايف خانگي، مراقبت از يكديگر و همچنين رسيدگي به نوزاد صحبت كنيد.


 حال، شبكه اي حمايتي را درست كنيد (شبكه اي تشكيل شده از دوستان، اعضاي خانواده، همسرتان و پزشك يا درمانگر) تا قبل از اين كه نوزاد به دنيا بيايد از بابت كمك ديگران آسوده خاطر باشيد.

 هم اكنون عادت مراقبت از خود را فرا بگيريد تا به صورت بخشي از كارهاي روزمره تان در آيد. روش‌هايي را اتخاذ كنيد تا بتوانيد هنگامي كه نوزاد به دنيا آمد، زماني را براي استراحت پيدا كنيد.

كساني را پيدا كنيد كه در انجام كارهاي آشپزي، نظافت يا مراقبت از كودك ياري تان دهند تا فرصت دوش گرفتن، استراحت كردن يا قدم زدن را داشته باش.

برچسب ها: ,

Back to top