مامای همراه شما / پرگ

اقدامات مهم در هنگام سرما خوردگی

اقدامات مهم در هنگام سرما خوردگی

سرما خوردگی از رایج ترین بیماری هایی است که به آن دچار می شویم. «خانم های باردار» باید در هنگام سرما خوردگی نکاتی را رعایت کنند که به سلامتی آن ها کمک می کند. در این مقاله این نکات را قرار داده ایم تا با دانستن آن در مواقع سرماخوردگی، آن ها را به کار گیرید.

نكاتي كه خانم هاي باردار در طول دوران سرما خوردگي بايد رعايت كنند

زماني كه در طول اين دوران مبتلا به سرماخوردگي و يا آنفولانزا مي شويد، جنين و نوزاد شما از ويروس و عفونت مصون خواهد ماند اما مراقب درج حرارت بدن خود باشيد. روزي يك بار درجه حرارت بدن را چك كنيد. اگر دچار تب شديد شديد و يا درجه حرارت بدن شما بالاتر از حد معمول رفت، سعي كنيد با پزشك متخصص خود تماس بگيريد. اگر به همراه سرفه ، خلط سبز و يا زرد رنگ مشاهده كرديد و يا دچار تنگي نفس – سرفه هاي شديد- درد سينه و يا گلودرد حاد شديد هرچه سريعتر به پزشك متخصص مراجعه كنيد. به خانم هاي بارداري كه در هفته هاي كمتر از 12 بارداري و يا در هفته هاي بيشتر از 38 بارداري هستند توصيه مي شود كه از هيچ نوع دارويي بدون مشورت با پزشك متخصص استفاده نكنند.

خانم هاي باردار هرگز از داروهاي سرماخوردگي بدون نسخه پزشك استفاده نكنند. دارو هايي كه بدون نسخه پزشك هستند براي خانم هاي باردار خطرناك بوده و احتمال دارد در رشد جنين و نوزاد آنها مشكل به وجود بياورد.  مصرف بعضي از آنتي بيوتيك ها در طول دوره بارداري بي خطر است اما مصرف تمام آنتي بيوتيك ها در طول دوره بارداري مجاز نيست. قبل از مصرف هر نوع آنتي بيوتيك با پزشك خود مشورت كنيد. هرگز از آنتي بيوتيكهايي كه از قبل در منزل باقي مانده استفاده نشود در ضمن دقت كنيد تا داروهاي خود را به طور كامل تا پايان دوره مصرف كنيد. براي كاهش درد و تب از آسپيرين و يا ايبوپرانول استفاده نشود احتمال دارد مصرف اين داروها براي جنين مشكل بوجود بياورد.

زماني كه سرماخوردگي و آنفولانزا همراه با استفراغ، دلپيچه و اسهال باشد، مصرف مواد مغذي را فراموش نكنيد. رژيم مايعات بهترين راه براي جايگزيني مواد از دست رفته بدن است. مايعات باعث التيام شكم و روده ها هستند.

مراقبت هاي ويژه براي راحت سپري كردن سرماخوردگي

– در طول روز بين 8 تا 10 ليوان آب بنوشيد. آب و آبميوه ها توليد مايعات را در بدن افزايش مي دهد. به ويژه زماني كه تب كرده ايد مراقب باشيد تا آب بدن شما كم نشود.

– چنانچه اشتها خود را از دست داده ايد از ميوه ها و حبوبات مغذي استفاده كنيد سعي كنيد تا از هيدروكربنهاي خشك مثل بيسكويت و يا نان تست استفاده كرده و يا اينكه وعده هاي غذايي خود را به 6 وعده كوچك در طول روز تقسيم كنيد.

– استراحت خود را زياد كنيد

– براي كاهش ترشحات از دستگاه بخور استفاده كنيد. براي آنكه بتوانيد مجراي تنفسي خود را به خوبي باز كنيد، چند قطره اوكاليپتوس در دستگاه بخور خود بريزيد. چنانچه دستگاه بخور در دسترس نيست، سر خود را تا شانه ها با يك حوله بپوشانيد و بالاي يك ظرف آب درحال بخار كردن نگه داريد.

– از آب ميوه هايي كه سرشار از ويتامين سي هستند استفاده كنيد، آب پرتقال بهترين نمونه آن است.

– چنانچه به راحتي قادر به تنفس نيستيد، سر خود را بالا نگه داريد اين كار باعث كاهش آبريزش بيني نيز مي شود.

– اگر در ناحيه سينوس ها، بالا و پايين چشمها و اطراف گونه ها احساس درد داريد از كمپرس آب گرم استفاده كنيد

– براي برطرف كردن تب و يا سردرد مي توانيد از مقدار كمي پاراستامول استفاده كنيد.

– اگر دچار گلو درد هستيد ، آب داغ، عسل و ليمو را با هم مخلوط كرده و بنوشيد.

 

برچسب ها: , , ,

Back to top