مامای همراه شما / پرگ

مصرف این میوه ها در دوران بارداری

مصرف این میوه ها در دوران بارداری

توصیه های بسیاری مبنی بر مصرف میوه ها در «بارداری» شده است اما شاید «مادران باردار» ندانند باید از کدام میوه ها مصرف کنند. در این مقاله سعی کرده ایم میوه های مفید در «دوران بارداری» را معرفی نماییم تا بیشتر با میوه های مصرفی در «بارداری» آشنا شوید.

خود مادران باردار هم نگران این هستند که چه میوه‌هایی را در این دوران بخورند که برای خودشان و جنین مفید باشد، از چه میوه‌هایی پرهیز کنند و می‌خواهند بفهمند به چه میوه‌های خاصی حساسیت دارند. همه می‌پرسند مصرف این یا آن میوه چه تاثیری بر جنین دارد و هنگامی که ویار میوه دارند چگونه باید عمل کنند.

برای این‌که به سوالاتی که شما در ذهن‌تان دارید، پاسخ داده باشیم با دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه در مورد مصرف میوه‌ها در دوران بارداری صحبت کرده‌ایم. امیدواریم توصیه‌های ایشان برای شما مفید واقع شود.

بایدها و نبایدهای میوه‌خوری در دوران بارداری

تنوع و تعادل را حفظ کنید

یکی از مهم‌ترین وظایف خانم‌ها طی دوران بارداری حفظ سلامت خود و جنین‌شان، با داشتن تغذیه سالم در این دوران است. انتخاب‌های صحیح در تغذیه بارداری به بهبود رشد و تکامل جنین کمک می‌کند. تغذیه مادر در این دوران تاثیر مستقیمی بر شادابی و رشد فرزند دارد. آنچه در تغذیه خانم‌های باردار اهمیت دارد رعایت تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی است.

در ماه‌های اول بارداری حالت تهوع و استفراغ برای شما مشکلاتی ایجاد می‌کند، سعی کنید رژیم متعادلی داشته باشید و ویتامین‌های مورد نیاز دوران بارداری را دریافت کنید.

روزانه ۵ تا ۷ نوبت میوه و سبزی تازه

مصرف میوه در دوران بارداری بسیار مهم است. همان‌طور که علم تغذیه علم تعادل است در مورد میوه‌ها نمی‌توان گفت کدام میوه برتری خاصی نسبت به دیگری دارد.

توصیه می‌شود خانم باردار به صورت متنوع از تمام میوه‌های فصل استفاده کند و در طول روز ۵ تا ۷ نوبت میوه‌ و ‌سبزی‌های تازه و صیفی‌جات به صورت متنوع مصرف کند.

در فصل تابستان میوه‌های مختلفی وجود دارد مانند هلو، شلیل، زردآلو، گوجه‌سبز، توت فرنگی و…. می‌توان از این میوه‌ها به طور متعادل در میان وعده‌های مختلف استفاده کنید. همانطور که گفته شد میوه‌ها نسبت به هم بهتر یا بد‌تر نیستند و باید به میزان لازم از تمام میوه‌های فصل و سبزی‌ها استفاده کرد.

 

ویتامین C فراموش نشود

ویتامین C بیشتر در سبزی‌های برگ سبز مثل کلم بروکلی و میوه‌های تازه مثل کیوی، انواع توت، گوجه فرنگی، هندوانه، طالبی، توت‌فرنگی و در مرکبات پرتقال، گریپ‌فروت، انواع لیمو و نارنگی موجود است.

بنابراین به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در طول بارداری حتما در روز از میوه‌هایی که حاوی ویتامین C هستند، بخورند. استفاده از آن‌ها باید به صورت متناوب طی روز باشد تا کمبود این ویتامین‌ها در آینده برای جنین مشکل ایجاد نکند.

اگر میوه‌ای را قبلا نخورده‌اید، دقت کنید

با خوردن میوه‌ای خاص ممکن است برای فرد باردار حساسیت ایجاد شود. واکنش حساسیت موضوعی است که با توجه به تجربه هر فرد مشخص می‌شود. اگر فردی علائم حساسیت دارد باید نسبت به خوردن میوه ملاحظات خاصی را درنظر بگیرد. میوه‌هایی مانند کیوی و توت فرنگی ممکن است ایجاد حساسیت کنند. خانم باردار اگر این میوه‌ها را برای اولین بار مصرف کند، ممکن است باعث بروز نشانه‌های آلرژی شود. اگر فرد باردار با مصرف میوه‌ای متوجه شد که حساسیت دارد باید مصرف آن میوه را کاهش دهد. معمولا حساسیت میوه در زمانی که تغذیه کمکی برای شیر دادن به نوزاد مصرف می‌شود، به وجود می‌آید و در این دوران اگر میوه‌ای برای اولین بار مصرف شود ممکن است حساسیت ایجاد کند.

اگر ویار دارید…

توصیه ما به خانم‌های باردار این است که از خوردن یک میوه خاص به شکل زیاد خودداری کنند و همانطور که گفتیم از تمام میوه‌ها ۵ تا ۷ نوبت طی روز در تمام وعده‌های صبحانه، ناهار، شام مصرف کنند. اگر به این توصیه‌ها عمل کنند مشکل خاصی برای آن‌ها به وجود نمی‌آید.

در ۳ ماهه اول بارداری خانم‌های باردار با ویار مواجه هستند و معمولا تمایل خاصی به خوردن میوه دارند. این مشکلی است که به دلیل متابولیسم بدن و تغییراتی که در فرد باردار به وجود می‌آید، ممکن است اتفاق بیفتد. ممکن است خانم باردار میوه خاصی را بیش ار حد طبیعی مصرف کند و این مصرف بیش از حد مشکلاتی در دستگاه گوارش و سیستم متابولیک او به وجود ‌آورد.

 

 

برچسب ها: ,

Back to top