مامای همراه شما / پرگ

کنترل اشتها در خانم های باردار

در طول ۹ ماه “بارداری” ممکن است متوجه شوید به طور کلی گرسنه تر هستید و همیشه برای هر چیزی اشتها دارید. واضح است که بند شما در حال کار اضافی برای ساختن یک انسان کامل است، بنابراین اگر اشتهای شما در حال حاضر شما را وادار به خوردن بیشتر کند که این موضوع بد نیست و در واقع این کاملاً طبیعی است.

از آنجایی که کنترل وزن و کنترل اشتها در بارداری مهم است، ممکن است تعجب کنید که چگونه میل خود را تحت کنترل داشته باشید.

در این مقاله نگاهی به نحوه کنترل افزایش اشتها در دوران بارداری خواهیم داشت. پس با ما همراه باشید.

چرا در دوران بارداری گرسنه تر هستید ؟

برای درک این موضوع که ساختن یک انسان کوچک به کار زیادی نیاز دارد، مدرک پزشکی لازم نیست. بنابراین به انرژی اضافی برای این موضوع نیاز است.

در دوران بارداری، بدن شما در حال انجام یک دوره سه حلقه ای واقعی است که حجم خون شما تا ۱۰۰ درصد ( اما معمولاً نزدیک به ۴۵ ) درصد افزایش می دهد و رحم شما را از اندازه یک گلابی به اندازه یک توپ بسکتبال افزایش می دهد.

اگرچه ممکن است از تمام عملکردهای شگفت انگیزی که در درون شما اتفاق می افتد آگاه نباشید، کالری اضافی مصرف می کنید که به طور طبیعی گرسنگی شما را افزایش می دهد.

تغییر هورمون ها نیز می تواند بر میزان گرسنگی شما تاثیر بگذارد. بر اساس تحقیقات منابع مورد اعتماد، نوسانات استروژن و پروژسترون باعث افزایش اشتها می شود.

آیا افزایش اشتها می تواند نشانه اولیه بارداری باشد ؟

حساس شدن سینه ها، حالت تهوع و البته عقب افتادن قاعدگی همگی از علائم رایج بارداری اولیه هستند. آیا می توانید اشتیاق یک وعده غذایی چهار وعده را به آن لیست اضافه کنید ؟ احتمالاً بله.

در حالی که احساس خشم ممکن است نشانه اولیه بارداری باشد، بعید است که این تنها علامت شما باشد. در واقع، بسیاری از زنان متوجه می شوند که اشتهای آنها در سه ماهه اول کاهش می یابد، زیرا تهوع صبحگاهی باعث می شود که بینایی و بوی غذا ناخوشایند باشد.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که گرسنگی نیز می تواند یکی از علائم بارداری باشد. درست مانند افزایش هورمون ها بر اشتهای شما در بارداری، می توانند قبل یا در طول دوران قاعدگی شما نیز همین کار را انجام دهند.

افزایش اشتها چه زمانی شروع می شود و چقدر طول می کشد ؟

اگر تعوع صبحگاهی شما را در سه ماهه اول دچار بی قراری کرده بود، اشتهای شما ممکن است پس از ورود به سه ماهه دوم دچار یک تغییر اساسی شود.

یکی از متخصصان مطرح تغذیه می گوید : من متوجه شده ام که این وضعیت در هر یک از زنان بسیار متفاوت است، اما به طور متوسط می توانم بگویم که اکثر مراجعین من متوجه افزایش قابل توجهی در گرسنگی خود در حدود نیمه راه یا ۲۰ هفته می شوند.

اگرچه برخی از مادران باردار تا زمان زایمان احساس گرسنگی بیشتری می کنند، کاهش اشتها در انتهای بارداری غیر معمول نیست. همانطور که رحم در حال رشد شما اندام های شما، از جمله معده شما را از بین می برد، غذا خوردن تا حد سیری ممکن است ناراحت کننده باشد.

به علاوه، سوزش سر دل در سه ماهه سوم بارداری ممکن است علاقه شما به غذا، بویژه غذاهای تند یا اسیدی را کاهش دهد.

در هر سه ماهه بارداری به چه مقدار کالری اضافی نیاز دارید ؟

بر اساس شرایط شما، مانند وضعیت وزن شما در زمان بارداری و اینکه آیا نوزاد یا چند قلو دارید، پزشک یا متخصص تغذیه می تواند شما را راهنمایی کند که چه مقدار کالری اضافی در هر سه ماهه دریافت کنید.

لازم به ذکر است که برای بیشتر افراد، افزایش کالری مورد نیاز تا اواخر بارداری اتفاق نمی افتد.

یکی از پزشکان در این باره می گوید :

در واقع، افزایش کالری مورد نیاز بسیار کمتر از آن چیزی است که بسیاری از زنان فکر می کنند. دستورالعمل ها به ما می گویند که نیاز به کالری در سه ماهه اول افزایش نمی یابد. تا سه ماهه دوم بارداری نیاز به انرژی حدود ۳۰۰ کالری در روز در طول سه ماهه دوم افزایش می یابد و سپس در سه ماهه سوم بارداری تک قلو به حدود ۴۰۰ کالری در روز افزایش می یابد. سپس این افزایش در بقیه دوران بارداری ثابت می ماند.

همچنین به یاد داشته باشید که ۳۰۰ کالری می تواند خیلی سریع مصرف شود. تخصیص اضافی روزانه شما برای بارگیری مواد اضافی ناخوشایند مانند بستنی و چیپس سیب زمینی، مجاز نیست.

نحوه کنترل اشتها بیش از حد در بارداری

احساس می کنید نمی توانید تنقلات را کنار بگذارید ؟ گرسنگی سیری ناپذیر می تواند یک چالش جدی در دوران بارداری باشد، اما راه هایی برای جلوگیری از هوس وجود دارد.

اول، بر برنامه ریزی وعده های غذایی پر تمرکز کنید. یکی از پزشکان در این مورد می گوید :

برای کمک به مدیریت گرسنگی، من ( مشتریان ) را تشویق می کنم که غذاهای سیر کننده درست کنند. برای انجام این کار، آنها باید روی سه ماده مغذی کلیدی در هر وعده غذایی تمرکز کنند : پروتئین، فیبر و چربی های سالم.

پروتئین های بدون چربی مانند : مرغ، بوقلمون، ماهی، تخم مرغ، لوبیا و غذاهای سویا را انتخاب کنید. برای تقویت فیبر، از غلات کامل، میوه ها و سبزیجات استفاده کنید و برای دریافت چربی های سالم بیشتر، به روغن زیتون، آووکادو، ماست و آجیل برسید.

تا زمانی که در حال انجام انتخاب های مغذی هستید، در طول روز در برخی از میان وعده ها کار کنید. پزشکان در این مورد می گویند : وقتی صحبت از میان وعده ها به میان می آید، به بدن خود گوش دهید. بسیاری از زنان باردار باید یک یا دو میان وعده را در روز مصرف کنند.

مک میلان پزشک متخصص در این مورد می گوید :

من به مشتریانم کمک می کنم و با تشویق آنها به اضافه کردن یک پروتئین یا چربی سالم، علاوه بر کربوهیدرات، در هر میان وعده، گرسنگی خود را حفظ کنند. برخی از نمونه ها عبارتند از یک سیب زمینی با کرده بادام زمینی و ماست یونانی پرچرب با زغال اخته. آنها نه تنها خوشمزه هستند، بلکه به آنها کمک می کنند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنند.

در نهایت، هیدراته ماندن را فراموش کنید! کم آبی می تواند به صورت گرسنگی ظاهر شود، بنابراین بطری آب خود را در دسترس داشته باشید و اغلب جرعه جرعه بنوشید. مایع اضافی می تواند به جلوگیری از یبوست بارداری کمک کند.

نکاتی برای انتخاب غذای سالم

هر چقدر هم که وسوسه انگیز باشد که وقتی گرسنه هستید به کالری های خالی دست یابید، مهم است که در دوران بارداری از میزان غذای اضافی خود عاقلانه استفاده کنید. این پیشنهادات سالم را امتحان کنید.

  • بجای نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، نوشیدنی های شیرین از آب گازدار با آب میوه استفاده کنید.
  • بجای چیپس، چوب شور و سایر تنقلات از پاپ کورن و نخود برشته شور استفاده کنید.
  • بجای غلات شیرین شده از بلغور جو دو سر استفاده کنید.
  • بجای بستنی از ماست با توت تازه و عسل استفاده کنید.
  • بجای کوکی ها و شیرینی ها از شکلات تلخ و میوه تازه با کره بادام زمینی استفاده کنید.
  • بجای ماکارونی از پاستا کامل یا نخود و غلاتی مانند کینوا و فارو استفاده کنید.
  • بجای گوشت های فرآوری شده مانند پپرونی از مرغ، سالمون و ماهی تن استفاده کنید.

صحبت پایانی

بدن شما در طول ۹ ماه بارداری وظایف بسیار مهمی را انجام می دهد. گرسنگی می تواند به عنوان یادآوری تمام تلاش هایی باشد که برای انجام آن تلاش می کند، و همچنین اشاره ای به اینکه وظیفه شما این است که به خوبی آن را تغذیه کنید.

حتی اگر اشتهای دائمی ناامید کننده است، به یاد داشته باشید که برای همیشه نیست. در این پنجره نسبتاً کوتاه زندگی، توجه به انتخاب های غذایی خود، برنامه ریزی از قبل برای وعده غذایی و میان وعده ها و حفظ آب بدن می تواند به شما کمک کند که راضی و سالم بمانید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به کنترل اشتها در بارداری داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب ها: , , ,

Back to top