مامای همراه شما / پرگ

احتیاط در استفاده از کرم های ضد آفتاب در دوران بارداری

احتیاط در استفاده از کرم های ضد آفتاب در دوران بارداری

بسیاری از «خانم های باردار» در دوران بارداری خودشان از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنند. خیلی از آن ها در مورد تاثیرات این کرم ها بر بدن خود نمی دانند. در این مقاله درباره ی احتیاط در استفاده از این کرم ها در «دوران بارداری» توضیح داده ایم.

دوران بارداری یکی از حساس ترین و زیباترین روزهای زندگی یک خانم محسوب می شود و نحوه استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی و انتخاب نوع مناسب و بی خطر این محصولات از دغده های همیشگی خانم ها در این دوران به شمار می آید.

خانم های باردار بهتر است به جای کرم های ضد آفتاب شیمیایی، از نوع فیزیکی آن استفاده کنند تا مواد شیمیایی موجود در آنها کمتر جذب پوست شده و خطری سلامت جنین را تهدید نکند.کرم های ضد آفتاب فیزیکی بسیار کمتر جذب پوست می شوند و می توان با خیالی آسوده از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب محافظت نمود.

یکی از محصولات مراقبتی پوست که در عین ضرورت، کاملا باید در انتخاب آن دقت کرد کرم  ضد آفتاب است.

دسته ای دیگر از کرم هایی که خانم ها باید دقت بیشتری در انتخاب آنها داشته باشند، کرم های ضد لک هستند.

کرم های حاوی ترتینویین، جزء خط قرمزهای دوران بارداری هستند.این نوع کرم ها که معمولا به عنوان کرم های لایه بردار ، کرم های جوان کننده  و بهبود جای جوش تجویز می شوند،در دوران بارداری ممنوع بوده و استفاده از آنها به دلیل مواد شیمیایی خاصی که در فرمول آنها به کار رفته است،می تواند در رشد طبیعی جنین اختلال ایجاد کند.

از طرفی، استفاده از کرم های اسید میوه یا AHA که آنها را به عنوان کرم های ضد لک می شناسیم ، با صلاحدید پزشک متخصص مشکل خاصی را ایجاد نمی کنند اما به دلیل اینکه پوست خانم های باردار در این دوران حساس تر از زمان معمول بوده و بیشتر مستعد لک شدن است،توصیه می کنیم در صورتیکه خانم های باردار از این نوع کرم ها استفاده می کنند، همزمان در معرض نور آفتاب قرار نگیرند.

همچنین مواد شیمیایی مثل هیدروکینون و رزورسینول که به عنوان ضد لک تجویز می شوند  هم در دوران بارداری ممنوع اعلام شده اند.افرادی که دچار لک بارداری هستند، باید با مشورت پزشک از کرم ویتامین C و ضد آفتاب های فیزیکی استفاده کنند.

سوال بسیازی از خانم ها این است که آیا می توان در این دوران، از بوتاکس و انواع ژل برای زیبایی استفاده کرد یا خیر؟ پاسخ پزشکان به این سوال این است که گرچه بوتاکس با درصد پایین و تحت نظر متخصص مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما ترجیحا برای حفظ سلامت جنین ، از انجام هرگونه اقدام زیبایی که درصدی احتمال خطر در آن وجود داشته باشد، خودداری شود.

استفاده از عطرها و اسپری ها در این دوران ممنوع نیست اما باز هم بهتر است انتخاب هرگونه عطر، اسپری، کرم، و حتی محصولات زیبایی گیاهی حتما با مشورت پزشک متخصص انجام گیرد.

در مورد لیزر، توصیه متخصصان این است که علیرغم بی خطر بودن برخی انواع لیزر، بهتر است اینکار را به زمان دیگری موکول کرده  و ترجیحا از لیزر استفاده نکنند.

 

برچسب ها: ,

Back to top