مامای همراه شما / پرگ

پرکاری تیروئید در بارداری

پرکاری تیروئید در بارداری

پرکاری تیروئید در «بارداری» مساله ای است که باید به آن توجه کرد و نباید نادیده گرفته شود. در این مقاله صحبت های یک فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم در خصوص پرکاری تیروئید را برایتان آورده ایم تا بدانید در اینجور مواقع چه باید بکنید.

برای درمان افراد عادی که پرکاری تیروئید دارند، می‌توان از جراحی و یا ید رادیواکتیو استفاده کرد؛ ولی در مورد خانم های باردار لازم است از داروهای خوراکی استفاده شود تا هورمون‌های تیروئید در حد نرمال نگه‌داشته شود و حداقل دوز دارو به بیمار داده شود تا گواتر و کم‌کاری در نوزاد ایجاد نگردد. همچنین بیمار در این مدت باید به‌دقت تحت‌نظر قرار بگیرد و به‌طور مرتب تست تیروئید بدهد و به‌صورت ماهیانه به پزشک مراجعه کند.

فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم در خصوص پرکاری تیروئید گفت: در دوران بارداری جفت هورمونی به نام اچ سی جی ترشح می‌کند که به علت شباهت مولکولی که به هورمون محرکه‌ تیروئید دارد، به گیرنده‌های تیروئید چسبیده و باعث پرکاری موقتی تیروئید در سه ماه اول بارداری می‌شود.

دکتر مژگان اسدی با بیان این مطلب ادامه داد: هورمون اچ سی جی مربوط به بافت جفت انسان است. این هورمون به مقادیر زیادی، از جفت ترشح می‌شود و اگر میزان این هورمون خیلی بالا باشد، در برخی افراد سبب ایجاد تهوع شدید در دوران بارداری می‌شود.

احتمال ابتلا به پرکاری تیروئید در سه ماهه اول بارداری
وی در خصوص اهمیت تشخیص پرکاری تیروئید توسط یک فرد متخصص تأکید کرد: در حالت نرمال هر خانم بارداری در ۳ ماه اول بارداری ممکن است به درجات مختلف دچار این عارضه شود که این مورد احتیاج به درمان ندارد، ولی اگر از آزمایش‌های انجام‌شده اشتباه تفسیر شود و درمان غیرضروری برای فرد صورت گیرد، ممکن است داروی اشتباه غیرلازم برای مادر تجویز شود و بارداری را دچار خطر کند.

از هر ۱۵۰۰ مادر باردار یک نفر دچار پرکاری تیروئید در بارداری می‌شود
عضو هیئت‌علمی ‌پژوهشکده غدد و متابولیسم گفت: بسیاری از مواقع جواب آزمایش زنان باردار نشان‌دهنده بالابودن سطح هورمون تیروئید است و این مسئله باعث نگرانی بسیاری از آن‌ها می‌شود، اما اگر تست‌ها درست تفسیر شوند، مشخص می‌شود که این وضعیت نرمال است و نباید هر تغییر تست تیروئیدی به معنی پرکاری تیروئید تلقی شود. از هر ۱۵۰۰ خانم باردار ممکن است یک نفر دچار پرکاری تیروئید در بارداری باشد.

پرکاری تیروئید؛ یکی از علل زایمان زودرس
وی تأکید کرد: در صورت تشخیص پرکاری تیروئید در مادر، باید بلافاصله درمان آغاز شود؛ چراکه اگر پرکاری تیروئید به‌موقع درمان نشود، سبب زایمان زودرس و مسمومیت حاملگی خواهد شد و یا اگر فرد به مدت طولانی درگیر این بیماری باشد، ممکن است به عارضه طوفان تیروئیدی مبتلا شود که بسیار خطرناک است. بنابراین لازم است به‌محض تشخیص بیماری گریس، درمان صورت گیرد تا مشکلی برای مادر پیش نیاید.

پرکاری تیروئید باعث اختلالات مادرزادی در نوزاد می‌شود
این استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص خطراتی که پرکاری تیروئید برای جنین ایجاد می‌کند، اظهار داشت: مادری که پرکاری تیروئید دارد و تحت درمان هم قرار نگرفته است، دچار افزایش ضربان قلب می‌شود که به‌تبع آن ضربان قلب جنین هم افزایش می‌یابد. هم‌چنین مادر به دلیل این بیماری لاغر می‌شود و خوب وزن نمی‌گیرد و درنتیجه رشد نوزاد هم کاهش می‌یابد.

این متخصص با بیان اینکه مادرانی که در این دوران دچار تپش قلب شده‌اند برای مهار آن می‌توانند از داروهایی مثل پروپانول استفاده کنند، اظهار داشت: مادران می‌توانند به‌طور موقت برای برطرف‌کردن تپش قلب از این قبیل داروها استفاده کنند تا به‌تدریج داروهای ضدتیروئید اثر کند. این داروها به‌طور مداوم استفاده نمی‌شوند؛ چراکه باعث کاهش رشد جنین می‌گردد. گریس معمولاً در ۳ ماه اول زایمان تشدید می‌شود؛ بنابراین فردی که دچار پرکاری تیروئید حاصل گریس است، بعد از زایمان هم باید تحت‌نظر باشد.

۲ تا ۵ درصد بیمارانی که در بارداری بیماری گریس دارند، جنین‌شان دچار پرکاری تیروئید می‌شود
اسدی ادامه داد: میزان شیوع این بیماری زیاد نیست و ۲ تا ۵ درصد بیمارانی که در بارداری بیماری گریس می‌گیرند، جنین‌شان دچار پرکاری تیروئید می‌شود. این اختلال زمانی رخ می‌دهد که میزان آنتی‌بادی‌ها در خون مادر بسیار بالاتر از حد طبیعی باشد که با شروع درمان مادر و تجویز داروهای ضدتیروئید به مادر، مقداری هم از جفت عبور می‌کند و باعث بروز آسیب کمتر در جنین می‌شود.

این متخصص خاطرنشان کرد: در برخی مواقع درمان با داروهای ضدتیروئید، باعث بروز مشکلاتی در جنین می‌شود؛ چراکه اگر دارو بیشتر از حد مجاز به مادر داده شود، ممکن است از جفت عبور کند و سبب اختلال در تیروئید و گواتر جنینی شود؛ بنابراین لازم است حداقل دوز تجویز گردد.

برچسب ها: , ,

Back to top