مامای همراه شما / پرگ

بهداشت فردی در بارداری

لزوم رعایت بهداشت فردی در مادران باردار

مادران باردار نکات مربوط به سلامت خود و کودک را باید رعایت کنند که یکی از آن ها رعایت بهداشت فردی می باشد

بهداشت بارداری بیشتر از هر دوره دیگری اهمیت دارد؛ چون هم با سلامت خودتان سر و کار دارد و هم به طور مستقیم سلامت فرزندتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل لازم است روش‌های حفظ بهداشت فردی در این دوران را رعایت کنید تا خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک دوران بارداری را کاهش دهید.

دستگاه ادراری و تناسلی بارداری

در دوران بارداری به طور طبیعی ترشحات واژن افزایش می‌یابد که ترشحاتی فاقد تحریک و بی‌رنگ و بی‌بو هستند.با این وجود در این دوران به دلیل کاهش مقاومت بدن و تأثیر هورمون‌های بارداری بر محیط واژن ممکن است به تناوب دچار عفونت و ترشحاتی بد بو و غیرطبیعی به رنگ زرد، سفید یا سبز در این ناحیه شوید که ممکن است با سوزش و خارش همراه باشد یا نباشد؛ در صورت مواجهه با چنین ترشحاتی در اولین فرصت پزشک یا مامای خود را مطلع سازید.

نکته
– آب فراوان بنوشید.

– حتی‌الامکان به جای شلوارهای تنگ و نایلونی، دامن های نخی و راحت به تن کنید.

– لباس زیر خود را هر شب عوض کنید (زیرا شب‌ها رطوبت در این ناحیه بیشتر است).

– لباس زیر خود را با شامپو بچه یا مایع دست‌شویی بشویید و در نور مستقیم آفتاب خشک کنید، سپس روی آن اطوی خشک بکشید.

استحمام و بارداری

– یک روز در میان حمام کنید.

– وقتی تنها هستید حمام نروید.

– کف حمام ننشینید بلکه برای خود صندلی مخصوص داشته باشید و آن را بعد از اتمام استحمام در مجاورت آفتاب قرار دهید.

موی سر و بارداری

در این دوران و اغلب در دوران شیردهی به طور موقت ممکن است دچار ریزش مو شوید؛ تنها توصیه مفید، اجتناب از روغنی شدن موها است که روند ریزش مو را تشدید می‌کند؛ لذا شست و شوی موها را به صورت یک روز در میان (نه هر روز) در نظر بگیرید.

نکته: در این شرایط کوتاه کردن موها، استفاده از انواع شامپو، سرم‌های تقویت کننده و ماسک‌های ویتامینه هیچگونه کمکی به وضع موجود نمی‌کند بلکه تنها مواد شیمیایی اضافی را به موهای شما تحمیل می‌کند.

دندان‌ها و بارداری

در دوران بارداری به دلیل تأثیر هورمون‌های بارداری و تمایل زن باردار به مصرف مواد شیرین، مشکلات مربوط به دندان و لثه افزایش می‌یابد.

– مسواک و نخ دندان را بعد از هر وعده غذایی به کار ببرید

– از مصرف بی‌رویه مواد شیرین اجتناب کنید.

– به تناوب از آب و نمک غلیط  (نه دهانشویه) جهت غرغره کردن و پس از مواجهه با خونریزی لثه استفاده کنید. در صورت تناوب خونریزی لثه به دندانپزشک خود اطلاع دهید

– از خوردن همزمان غذا و نوشیدنی‌های گرم و سرد پرهیز کنید.

بهداشت سینه ها در بارداری

از حدود هفته ۱۲ بارداری به بعد سینه‌ها شروع به ترشح مایعی به نام کلستروم می‌کنند. ترشح این مایع باعث ایجاد خارش در سینه‌ها و همچنین مرطوب بودن دائمی‌شان می‌شود. برای اینکه بهداشت بارداری را در این مورد هم رعایت کنید، با استفاده از پد یا سوتین‌های پد دار مانع از خیس شدن سینه‌ها شوید. این پدها را به طور منظم عوض کنید. مرطوب بودن دائمی سینه‌ها منجر به ایجاد شکاف نوک سینه می‌شود.

 

 

برچسب ها: , , , ,

Back to top