مامای همراه شما / پرگ

تغییرات بدنی ماه چهارم بارداری

ماه چهارم بارداری | سه ماه دوم بارداری | دوران بارداری

«سه ماه دوم بارداری» دوران آرام بارداری می‌باشد. «سه ماه اول بارداری» بدون شک جز دوران پر استرس است به خصوص برای مادرانی که فرزند اولشان است. برای مادران «باردار» شروع «ماه چهارم بارداری» به منزله تمام شدن و پشت سر گذاشتن قسمت سخت این دوران است.

یکی از ویژگی‌های مهم «سه ماه دوم بارداری» و «ماه چهارم بارداری» حس کردن حرکات جنین در رحم است که یکی از لذت بخش‌ترین قسمت های این دوران است. شما با شروع ماه چهارم دوران پر استرس و سخت را پشت سر گذاشتین  اما این به معنی آسان بودن بقیه راه نمی‌باشد مشکلات اولیه حل شدند و مشکلاتی جایگزین آنها می‌شوند اما نگران نباشید هر قفلی یک کلید هم دارد.

مهم‌ترین تجربه‌ای که قرار است در این سه ماه لذتش را ببرید، حرکات جنین است. بالاخره در این ماه با حس کردن حرکت جنین در رحم‌تان به شما ثابت می‌شود که باردارید. حالا وقت آن است که نفس راحتی بکشید، هر روز با فرزندتان حرف بزنید و با آرام کردن محیط خانه، به او هم آرامش دهید. نگران نباشید، کارتان در این ماه سخت نیست؛ با توضیحاتی که در ادامه می‌دهیم می‌فهمید که شما و فرزندتان در این ماه به چه مراقب‌هایی نیاز دارید.

آرامش روانی

نوسانات خلقی کمتری در این سه ماه اتفاق می‌افتد. ممکن است مدام نگران این باشید که ناخواسته به جنین آسیب بزنید یا حتی از این ناراحت باشید که ظاهرتان به هم می‌ریزد. حتی این حس‌ ممکن است سراغ‌تان بیاید که آیا می‌توانید مادر خوبی باشید و نگران توانایی‌های‌تان در اجرای امور خانه باشید. اما نگران نباشید، همه اینها طبیعی است و اتفاقا حالا که وارد سه‌ماهه دوم شدید کم‌کم این نگرانی‌ها هم کاهش می‌یابد.

تغییرات بدنی‌

در این ماه بدون شک به این نتیجه خواهید رسید که دیگر لباس‌های‌ تازه‌ای نیاز دارید زیرا اندازه‌تان نمی‌شود. تا هفته ۱۶ خط کمر شما کم‌کم ناپدید می‌شود و تا هفته ۱۷ بالای رحم شما بین استخوان شرمگاهی و ناف قرار می‌گیرد، بنابراین سعی نکنید با لباس‌های تنگ به خودتان فشار بیاورید. حالا که حال‌تان بهتر است سری به فروشگاه‌های لباس بارداری بزنید و یکسری لباس گشاد بخرید. دیگر تغییراتی که باید انتظار داشته باشید، شامل موارد زیر است:

  • سردردهای گاه و بی‌گاه نیز آزاردهنده است. به دلیل قطع مصرف مسکن‌ها در این دوره بهتر است با کمپرس آب سرد در ناحیه پیشانی و گردن، دردها را کاهش دهید.

• این ماه هیجان‌انگیز است زیرا برای اولین بار می‌توانید تکان‌های جنین را احساس کنید. انگار پروانه‌ای در معده شما حرکت می‌کند. باور کنید یا نه کودک شما تا هفته شانزدهم فرم کلی خود را پیدا کرده است.

• در این ماه، رحم کم‌کم وارد شکم می‌شود و درنتیجه تکرر ادرار کاهش پیدا می‌کند.

  • علائمی که در این ماه در شما بروز می‌کند ممکن است شبیه ماه قبل بوده و شامل موارد زیر باشد: خستگی، یبوست، سوزش معده، نفخ، خونریزی بینی، خونریزی لثه، افزایش اشتها، تورم مچ پا، رگ‌های واریسی، ترشحات سفید واژن و تنگی نفس.

• قلب شما در حال حاضر ۲۰ درصد بیشتر از حد معمول خون پمپاژ می‌کند چون جنین برای رشدش به اکسیژن نیاز دارد.

• در این ماه ممکن است به‌طور متوسط هفته‌ای ۴۵۳ گرم وزن اضافه کند. در طول این سه ماه باید هر روز ۳۰۰ کالری بیشتر مصرف کنید. یک لیوان کورن فلکس با شیر و موز حدود ۳۰۰ کالری است ولی اگر گرسنه‌اید بهتر است خودتان را محدود نکنید.

برچسب ها: ,

Back to top