مامای همراه شما / پرگ

لیزر کردن در دوران بارداری

لیزر کردن در دوران بارداری

«دوران بارداری» دورانی است که باید بیش از پیش به توصیه های پزشکی توجه نمود و به آن ها عمل کرد. در این دوران نیز مسائلی پیش می آید که شاید «مادران باردار» اطلاعات کافی درباره ی آن نداشته باشند. لیزر کردن می تواند یکی از این مسائل باشد.

این روزها لیزر موهای زائد برای حذف تقریباً دائمی آن‌ها بسیار رایج شده است. معمولاً ۳ تا ۶ جلسه لیزر برای رفع موهای اضافی و ناخواسته توصیه می‌شود. اما برخی از خانم‌ها قبل از پایان دوره‌های لیزر، باردار می‌شوند و نمی‌دانند که آیا ادامه روند لیزر درمانی در دوران بارداری هم مجاز است یا نه؟

دکتر پژمان مباشر، متخصص پوست، مو و لیزر دراین‌باره به خبرنگار پایگاه خبری سلامانه می‌گوید: «ما به‌هیچ‌وجه لیزر در دوران بارداری را توصیه نمی‌کنیم. یعنی یکی از موارد منع مصرف هر نوع لیزری، بارداری است». وی تأکید می‌کند که البته هنوز تحقیقات ثابت‌شده‌ای درباره ضرر یا ضررهای احتمالی لیزر موهای زائد در دوران بارداری ثبت‌نشده است اما بااین‌حال،‌ ما لیزر درمانی یا لیزر برای رفع موهای زائد را در دوران بارداری توصیه نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد که گاهی بروز برخی اختلالات هورمونی در دوران بارداری، می‌تواند رشد موها را بیشتر یا بدون تغییر هم بکند که این مشکل باید تحت نظر متخصص زنان، برطرف شود. درنهایت می‌توان به این نکته هم اشاره کرد که بااینکه عمق نفوذ اشعه لیزر در پوست، معمولاً کمتر از ۲ میلی‌متر است و این عمق نفوذ، نمی‌تواند آسیبی برای جنین در پی داشته باشد، اما بازهم رعایت احتیاط در دوران بارداری شرط عقل است و بهتر است ادامه روند درمان موهای زائد با لیزر، به بعد از زایمان موکول شود.

عضو مرکز تحقیقات سلول‌های بنیادین دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌افزاید: «معمولاً در دوران بارداری، بدن خانم‌ها با افزایش سطح هورمون‌های زنانه مواجه می‌شود و این افزایش هورمون‌های زنانه در کنار کاهش سطح هورمون‌های مردانه، نتیجه‌ای مثل کاهش موهای زائد را برای آن‌ها به دنبال می‌آورد که بیشتر خانم‌های باردار هم متوجه این نتیجه مطلوب می‌شوند».

 

برچسب ها: ,

Back to top