مامای همراه شما / پرگ

خطرات افزایش مایع آمنیوتیک

خطرات افزایش مایع آمنیوتیک

درباره ی چیستی مایع آمنیوتیک در مقاله ی قبلی توضیحاتی دادیم و آن را بیان کردیم. در این مقاله می خواهیم خطرات افزایش این مایع را در «بارداری» شرح دهیم. همچنین دلایل این امر  و راه های درمان آن را نیز بیان کرده ایم که دانستن آن ها می تواند مفید باشد.

خطرات بالا بودن میزان آب دور جنین:

– احتمال بالارفتن خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد.

– احتمال خونریزی پس از زایمان بیشتر می گردد.

– ممکن است باعث تحت فشار قرار گرفتن بند ناف شود که باعث می شود جنین در خطر کمبود اکسیژن قرار گیرد.

– خطر پارگی و جدا شدن زودرس جفت را افزایش می دهد.

دلایل افزایش بیش از حد مایع آمنیوتیک

در بیشتر موارد علت ناشناخته است. در حدود ۶۰ درصد موارد، هیچ دلیل خاصی پیدا نمی شود، جنین مشکلی ندارد و مایع خوبخود کم می شود.

با این حال بیمار باید همچنان تحت نظر پزشک باشد و برای وی تا آخر حاملگی، سونوگرافی تجویز شود. همچنین ممکن است به منظور کاهش خطر پارگی زودرس کیسه آب مادر و زایمان زودرس، استراحت مطلق تجویز شود.

درمان بالا بودن میزان مایع آمنیوتیک:

حدودا ۵۰ درصد مواقع و مخصوصا در موارد خفیف این مشکل بصورت خودبخود حل می شود. درصورتیکه مایع خیلی زیاد باشد و یا سبب ناراحتی زیادی شود معمولا ممکن است پزشک با روشی بنام آمنیوسنتز درمانی مقداری از مایع را بوسیله سوزن خارج کند. از این طریق پزشک سوزنی رااز طریق رحم وارد کیسه آمنیوتیک کرده و مقداری از مایع را بیرون میکشد. در مواقع شدید این کار ممکن است هر هفته و یا حتی بیشتر تکرار شود. در بعضی موارد ممکن است برای کم کردن میزان ادرار جنین از داروهای مهار کننده پروستاگلاندین ها نظیر ایندومتاسین استفاده شود.

برچسب ها: ,

Back to top