مامای همراه شما / پرگ

فواید ماش در بارداری

ماش” از هند سرچشمه گرفت و محبوبیت آن از آنجا به چین و سپس جنوب شرق آسیا گسترش یافت. امروزه از آنها هنوز به اندازه آسیا در اروپا و آمریکا محبوب نیستند، اما به طور منظم توسط برخی در سالاد، سرخ کردنی یا سوپ استفاده می شود. با طعم کمی شیرین، ماش را می توان در فروشگاه های مواد غذایی، به صورت خشک یا جوانه پیدا کرد.

ماش در گروه حبوبات قرار می گیرد و همانطور که می دانید، در برنامه غذایی روزانه، حبوبات مهم ترین منبع تامین پروتئین گیاهی هستند و ماش ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد و در اکثر جوامع منبع عمده تامین پروتئین به ویژه برای گیاهخواران است.

ماش ویژگی های متفاوتی دارد و یکی از مواد غذایی است که تقریباً از نظر مواد مغذی متعادل به شمار می رود. ولی وجود برخی از مواد مغذی در آن، ویژگی های خاصی را به این ماده غذایی می دهد. از جمله اینکه میزان اسید فولیک آن بسیار بالاست بنابراین خوردن ماش برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی بسیار مفید است. پتاسیم ماش نیز فراوان است؛ پس مصرف ماش به افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، توصیه می شود. ماش از نظر منگنز و سلنیوم که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند نیز غنی است و خوردن آن موجب پیشگیری از بیماری های مزمن می شود.

خواص حبوبات پس از جوانه زدن به بیشترین مقدار ممکن می رسد. جوانه حبوبات سرشار از آنزیم ها، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. هنگامی که از جوانه حبوبات صحبت می کنیم، اغلب جوانه ماش در نظر می آید که بیش از دیگر جوانه ها استفاده می شود، اما از تمام حبوبات و دانه های دیگر هم می توان جوانه تهیه کرد.

مثلاً می توان از دانهٔ یونجه، دانه آفتابگردان، انواع لوبیا و نخود استفاده کرد. در فرآیند جوانه زدن مواد درون دانه ها تغییر می کند، نشاسته تبدیل به گلوکوز و فروکتوز می شود، پروتئین با کمک آنزیم های درون دانه، هضم می شود و تبدیل به آمینو اسید و پروتئین های قابل هضم برای ما در می آید و آب و ویتامین ها و مواد معدنی درون دانه افزایش می یابد. جوانه حبوبات قرن هاست که به دلیل فواید غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. جوانه ها را می توان به صورت خام خورد یا آب آنها را گرفت و یا کمی پخت و سپس میل کرد.

آیا خوردن ماش در دروان بارداری بی خطر است ؟

مواد مغذی موجود در ماش می تواند در دوران بارداری مفید باشد زیرا سرشار از آهن است که نقش مهمی در تشکیل گلبول های قرمز دارد. ماش همچنین برای کمک به اختلالات معده، علامتی که اغلب با بارداری همراه است، شناخته شده است. با این حال مشخص شده است که ماش اضافی در اختلالات معده اثر معکوس دارد و بنابراین باید در حد اعتدال مصرف شود.

خواص ماش در بارداری

ماش سرشار از مواد مغذی است که بسیاری از آنها در دوران بارداری مفید هستند. در اینجا برخی از فواید کلی ماش برای سلامتی آورده شده است :

غنی از مواد مغذی : 

هر فنجان ماش آب پز حاوی :

کالری : ۲۱۲، پروتئین : ۱۴.۲ گرم، کربوهیدارت : ۳۸.۷ گرم، چربی : ۰.۸ گرم، فیبر : ۱۵.۴ گرم، منیزیم، ویتامین B1، منگنز، فسفر، پتاسیم، روی، مس، آهن و به اضافه های ویتامین های B2، B3، B5، B6 می باشد.

ماش یکی از مغذی ترین گیاهان است، اما در حالی که به شکل جوانه کالری کمتری دارد، غلظت اسیدهای آمینه بالاتری دارد.

سطوح بالای آنتی اکسیدان :

ماش سرشار از آنتی اکسیدان است که به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر کمک می کند. در تعامل با اجزای سلولی، رادیکال های آزاد با چندین بیماری از جمله بیماری قلبی، التهاب مزمن و سرطان مرتبط هستند.

کاهش سطح کلسترول :

ماش یک حبوبات است و به استثنای سویا، همه حبوبات پتانسیل کاهش کلسترول را تا ۵ درصد دارند.

ماش ممکن است فشار خون را کاهش دهد :

فشار خون بالا منجر به بیماری قلبی می شود، اما ماش ممکن است به کاهش آن کمک کند. ماش سرشار از منیزیم، پتاسیم و فیبر است که مطالعات نشان داده است که همه آنها ممکن است به کاهش فشار خون کمک کنند.

ماش ممکن است به سلامت دستگاه گوارش کمک کند :

ماش حاوی پکتین است که می تواند به هضم غذا کمک کند. اگرچه به طور کلی ماش فیبر بالایی دارد، اما این واقعیت است که حاوی پکتین است، فیبری محلول که بیشترین سود را برای سیستم گوارشی دارد. مطالعات نشان می دهد که فیبرهای محلول به سرعت بخشیدن به غذا از طریق روده کمک می کند و در نتیجه احتمال مشکلات گوارشی را کاهش می دهد.

فواید ماش برای پوست :

ماش اغلب برای کمک به حفظ سلامت پوست و عاری از آکنه استفاده می شود. با این حال، این کار با خوردن لوبیا یا جوانه انجام نمی شود، بلکه در عوض، لوبیاها را در ماسک های صورت قرار می دهند.

پیشگیری از سرطان سینه :

ماش و دیگر حبوبات ماده ای به نام مهار کننده پروتئاز دارند که می تواند در برابر سرطان سینه اثر محافظت داشته باشند. مهار کننده پروتئاز تقسیم سلول های سرطانی را کند کرده و به این ترتیب از تشکیل تومور جلوگیری می کند.

مفید برای دیابتی ها :

ماش از جمله حبوباتی است که دارای شاخص قند پایینی است و مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود.

مفید برای مو و ناخن :

شکنندگی مو و ناخن اغلب در نتیجه کمبود مواد مغذی به ویژه پروتئین، ویتامین و روی است. جوانه ماش شامل مقادیر بالایی از این مواد مغذی است و از این رو در پیشگیری و درمان مشکلات مو و ناخن بسیار مفید است.

آیا جوانه ماش بی خطر است ؟

همه جوانه ها مغذی هستند و معمولاً خوردن آنها حتی در دوران بارداری بی خطر است. با این حال، جوانه‌ها به باکتری‌های مضر حساس هستند، بنابراین توصیه می‌شود که به‌جای خام، به‌خصوص در دوران بارداری، به‌صورت پخته مصرف شوند.

اگرچه در دوران بارداری دریافت مقدار زیادی مواد مغذی از غذا مهم است و بنابراین اگر می‌خواهید جوانه بخورید برای افزایش تغذیه در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

جوانه ماش کالری هایی دارد که به بارداری کمک می کند

علاوه بر فواید بسیاری که ماش می تواند ارائه دهد، می تواند یک روش مغذی برای دریافت کالری کافی در دوران بارداری باشد. رژیم غذایی در دوران بارداری علاوه بر مغذی و متعادل بودن، باید حاوی کالری کافی نیز باشد. تعداد ایده آل کالری در مراحل مختلف بارداری متفاوت است :

  • دوره اول ۱۸۰۰ کالری در روز
  • دوره دوم ۲۲۰۰ کالری در روز
  • دوره سوم ۲۴۰۰ کالری در روز

ماش با ۲۱۲ کالری در هر فنجان می تواند به شما در رسیدن به سهمیه ها کمک کند. با انجام این کار ماش تیامین، پروتئین، منگنز، منیزیم و فولات را در اختیار شما قرار می دهد و همچنین چربی های اشباع، کلسترول و سدیم پایینی دارد. همه اینها اجزایی هستند که برای یک بارداری سالم به آن نیاز خواهید داشت.

مواد مغذی برای بارداری

البته هر رژیم غذایی در دوران بارداری فقط دریافت کالری کافی نیست، زیرا همچنین ضروری است که این کالری ها حاوی مواد مغذی کافی برای مادر و کودک باشند.

بیشتر غذاها نوعی تغذیه را فراهم می کنند، اما یک رژیم غذایی سالم، که به ویژه در دوران بارداری مهم است، باید متنوع باشد تا بیشترین تأثیر را داشته باشد. وعده های توصیه شده برای هر نوع غذا در دوران بارداری به شرح زیر است :

  • ۹ تا ۱۱ وعده در روز از مواد اصلی مانند ماکارونی، برنج و نان که این غذاها حاوی کربوهیدرات هایی هستند که بدن شما به انرژی تبدیل می کند. شما نه تنها برای خود برای برای رشد نوزادتان نیز به انرژی نیاز خواهید داشت.
  • ۴ تا ۵ وعده در روز سبزیجات، اینها منبع خوبی از اسید فولیک، آهن و منیزیم هستند، به علاوه حاوی ویتامین های A و C هستند. در صورت امکان حداقل ۲ وعده از این سبزیجات باید از سبزیجات برگدار باشد.
  • ۳ یا ۴ وعده در روز میوه، علاوه بر تامین ویتامین های A و C، میوه همچنین پتاسیم و فیبر را تامین می کند. در حالی که خوردن این وعده ها به شکل آبمیوه خوب است، سعی کنید از آبمیوه هایی که حاوی شکر هستند خودداری کنید.
  • ۳ وعده در روز از محصولات لبنی، در حالی که این محصولات حاوی فسفر، پروتئین و کلسیم هستند، می توانند کالری بالایی نیز داشته باشند و بنابراین به دنبال گزینه های کم یا بدون چربی باشید.
  • ۳ وعده در روز گوشت یا ماهی، اینها بهترین منابع برای آهن، روی، پروتئین و ویتامین B هستند.

نتیجه گیری

ماش را می توان در دوران بارداری مصرف کرد و منبع خوبی از مواد مغذی است. وقتی صحبت از خوردن جوانه ماش می شود، نباید آنها را خام خورد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از ماش در بارداری و فواید ماش در بارداری داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب ها: , , , , , , , ,

Back to top