مامای همراه شما / پرگ

در ماه آخر بارداری چه فعالیت هایی ممنوع است؟

حتما شما هم به بسیاری از خانم‌های باردار بر‌خورده‌اید که به دنبال این هستند که چه کار‌هایی را نباید در ماه آخر بارداری انجام دهند و همچنین در ماه‌های آخر بارداری باید منتظر چه پیشامد‌هایی باشند.

همه خانم‌های باردار در ماه‌های آخر بارداری به ویژه در یک ماه آخر، باید معاینه پیش از زایمان و بارداری خود را هفته‌ای یک بار به صورت منظم انجام داده و پیگیر آن باشند و «این پیگیری به این دلیل لازم است که مادر از نظر پره‌اکلامپسی و کنترل وزن مورد معاینه قرار بگیرد. خانم‌هایی هم که متقاضی زایمان طبیعی هستند.

از هفته سی‌و‌هشتم به بعد باید معاینه شوند تا مشخص شود وضعیت لگن و دهانه رحم‌شان برای این نوع زایمان مناسب است یا نه. خانم‌ها در این زمان باید به علائم خطر مانند کاهش یا عدم حرکت جنین، خونریزی، آبریزش و علائم فشار خون توجه زیادی داشته باشند.»

فعالیت هایی که خانم‌های باردار نباید در ماه‌های آخر باداری انجام دهند به ترتیب زیر هستند

 

– دور مسافرت رفتن را خط قرمز بکشید

در ماه آخر بارداری توصیه می‌شود که خانم‌ها مسافرت نروند و یا در صورت رفتن به مسافرت، ترجیحا به جایی بروند که به محل درمانی نزدیک باشد تا اگر مادر دچار مورد اورژانسی و یا خونریزی شد، فورا به آنجا مراجعه کند و تحت درمان قرار بگیرد. همچنین اگر خانم‌های باردار با ماشین شخصی‌شان به مسافرت می‌روند، بهتر است جایی بروند که فاصله درمانگاه‌ها و یا بیمارستان‌ها در جاده کم باشد.البته ما توصیه می‌کنیم که مادران باردار تا جایی که امکان دارد به مسافرت‌نروند حال چه ضروری باشد و چه غیر ضروری و بمسافرتا هر وسیله نقلیه‌ای که می‌خواهد باشد. چون در ماه آخر بارداری حرکت‌های زیاد باعث زایمان زودرس می‌شود و ممکن است جنین و مادر به خطر بیفتند.

– پیاده‌روی فراموش نشود

خانم‌های بارداری که زایمان طبیعی در پیش دارند باید در ماه آخر، پیاده‌روی سبک داشته باشند تا احساس کشش و درد عضله نداشته باشند. همچنین ورزش کردن در ماه آخر بارداری مانعی ندارد به شرطی که پرش و جهش در آن نباشد.

-فعالیت و کار زیاد ممنوع

خانم‌ها نباید در ماه آخر بارداری فعالیت و کار سنگین انجام دهند.

– خانم‌های شاغل کمی به خود استراحت دهند

خانم‌های شاغل بهتر است در محیط کار زیاد سر پا نباشند و ساعات کاری‌شان را کم کنند. خانم‌هایی که کارشان ایجاب می‌کند پشت میز بنشینند، نباید زیاد در حالت نشسته بمانند و هر ۲ تا ۳ ساعت یک‌بار باید ۱۰ دقیقه راه بروند.

– بدون برنامه ورزش نکنید

خانم‌های بارداری که ورزش می‌کنند باید به یاد داشته باشند فعالیت‌های ورزشی‌شان باید با برنامه‌ریزی باشد. همچنین همه حرکات ورزشی هم برای خانم‌های باردار مناسب نیستند و درواقع جزو حرکات ممنوعه به شمار می‌روند. خانم‌ها می‌توانند اطلاعات این حرکات ممنوعه را از مرکز مشاوره بارداری دریافت کنند. اما به صورت کلی حرکات کششی و یا حرکاتی که جهش زیادی ندارند، برای خانم‌های باردار مناسب‌ترند.

 

 

برچسب ها: , , , , ,

Back to top