مامای همراه شما / پرگ

مصرف تره فرنگی در بارداری

مصرف تره فرنگی در بارداری

تره فرنگی یکی از سبزیجاتی است که شاید خیلی ها آن را نشناسند یا حداقل با ارزش های تغذیه ای آن آشنا نباشند. در این مقاله ضمن معرفی بیشتر این گیاه، به معرفی فواید آن نیز پرداخته ایم تا «مادران باردار» با آگاهی بیشتری آن را مصرف کنند.

محققان باور دارند که تره‌فرنگی از نظر تاریخی به مدیترانه و خاورمیانه تعلق دارد. با این‌حال، این گیاه از ۳ هزار سال پیش تا امروز همواره مورد توجه مردمان دو قاره آسیا و اروپا بوده است. تره‌فرنگی را می‌توان مانند پیاز، خام یا پخته مصرف کرد، اما فقط باید سفیدترین بخش‌های این گیاه را خورد. طعم و بوی تره‌فرنگی به پیاز نزدیک است و درنتیجه می‌توان از آن برای تهیه انواع سوپ‌ها و غذاهای مختلف کمک گرفت. فواید و مزایای تره‌فرنگی هم ذاتا به سیر و پیاز شباهت دارد. در ادامه با این فواید و ارزش تغذیه‌ای تره‌فرنگی آشنا می‌شویم.

ارزش تغذیه‌ای تره‌فرنگی

هر ۱۰۰ گرم از تره‌فرنگی حاوی ۸۳ گرم آب، ۱ گرم پروتئین و ۲ گرم فیبر غذایی است. تره‌فرنگی، منبع خوبی هم برای دریافت چندین مورد از ویتامین‌ها و املاح مهم محسوب می‌شود، مانند ویتامین A، ویتامین B۶، ویتامین C، ویتامین K، آهن، کلسیم، منیزیم و منگنز.

خاصیت ضدسرطانی

تره‌فرنگی، منبع خوبی برای دریافت سولفید آلیل است که خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌ها، خصوصا سرطان معده، سرطان پروستات و سرطان کولون را کاهش می‌دهد.

تقویت استخوان‌ها

تره‌فرنگی سرشار از دو ماده مهم، یعنی کلسیم و منیزیم است. کلسیم در کنار منیزیم واقعا برای سلامت استخوان‌ها ضروری محسوب می‌شود و در روند تبدیل شدن ویتامین D به نوع فعالش در بدن کمک می‌کند. درنتیجه می‌توان گفت که مصرف منظم تره‌فرنگی، استخوان‌های شما را تقویت می‌کند.

مقابله با عفونت‌ها

ویژگی دیگری که اهمیت تره‌فرنگی را افزایش می‌دهد، خاصیت ضدعفونی‌کننده آن است. بنابراین،‌ مصرف تره‌فرنگی به بدن در روند مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. حتی می‌توان عصاره تره‌فرنگی را با هدف جلوگیری از عفونت، روی زخم استعمال کرد.

بهبود سلامت گوارشی

تره‌فرنگی، یکی از معدود خوراکی‌هایی است که پری‌بیوتیک دارد. پری‌بیوتیک، نوعی از باکتری‌های مفید است که وجودش برای جذب بهتر مواد مغذی ضروری محسوب می‌شود. بنابراین، تره‌فرنگی می‌تواند عناصر زائد در بدن را از بین ببرد، حرکت روده را تحریک کند و ترشح شیره‌های گوارشی را هم افزایش بدهد. همه این ویژگی‌ها در کنار هم عملکرد گوارشی را بهتر می‌کنند.

محافظت از بدن درمقابل بیماری‌های قلبی

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که گیاهان گروه آلیوم (Allium)، مانند تره‌فرنگی، این توانایی را دارند که فشار خون را کاهش بدهند و در روند پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند تصلب شرایین، سکته و نارسایی قلبی به بدن کمک کنند.

حفظ کلسترول در محدوده سالم

مطالعات علمی نشان داده‌اند که مصرف منظم تره‌فرنگی با کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) همراه است و حتی باعث افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) می‌شود.

مفید برای زنان باردار

محققان می‌گویند که استفاده از تره‌فرنگی واقعا برای زنان باردار ضروری است، چون مقدار زیادی از فولات در این گیاه مهم قرار دارد. مصرف فولات در طول دوران بارداری، خطر ابتلا به نقص لوله عصبی را در نوزاد کاهش می‌دهد.

پیشگیری از ابتلا به کم‌خونی

مصرف تره‌فرنگی، با توجه به آهن زیادش،‌ از ابتلا به انواع مختلف کم‌خونی (خصوصا نوع ناشی از فقر آهن) جلوگیری می‌کند. به‌علاوه، این گیاه حاوی ویتامین C زیادی هم هست و می‌تواند به جذب بهتر آهن در بدن کمک کند.

برچسب ها: , ,

Back to top